Slik skal svenskene være først i verden med å nå 500 km/t

Den svenske superbilprodusenten Koenigsegg har skumle planer om å bli først i verdenmed å passere 500 km/t i en serieprodusert bil.

Den svenske superbilprodusenten Koenigsegg har skumle planer om å bli først i verdenmed å passere 500 km/t i en serieprodusert bil.

Av

Koenigsegg sikter høyt med ny toppmodell.

DEL

(Broom) Det som startet med en liten barndomsdrøm for svenske Christian von Koenigsegg, har vokst til noe virkelig stort.

Koenigsegg har nemlig blitt en av de fremste superbilprodusentene. I dag bygger selskapet noen av verdens raskeste og mest eksklusive biler.

Det er ingen hemmelighet at franske Bugatti er en sylskarp konkurrent. De satte i fjor en helt hinsides rekord, og var de første i verden som passerte 300 miles per hour i en serieprodusert bil.

Det tilsvarer 482,8 km/t – altså faretruende nærtgrensen til 500… Rekorden ble satt på Volkswagen-konsernets egen testbane i Ehra-Lessien, om lag to mil unna Wolfsburg i Tyskland.

Vil bryte 500 km/t

Etter den franske bragden var Koenigsegg kritiske til rekorden, ettersom bilen hadde andre dempere, spesialdekk og et nedstrippet interiør for å spare vekt. Altså var ikke bilen tilsvarende en vanlig Bugatti Chiron.

Men fremfor å surmule mer over det, har nå Koenigsegg bestemt seg for å slå tilbake. Svenskene vil være først i verden til å nå 500 km/t i en serieprodusert bil.

Ifølge The Supercar Blog vil bilen som skal benyttes i rekordforsøket hete «Mission 500». Og den vil trolig avdukes allerede i mars, under den store bilutstillingen i Genève.

Koenigsegg Jesko veier bare 1.320 kg og byr på 1.600 hk.

Koenigsegg Jesko veier bare 1.320 kg og byr på 1.600 hk.

Spesialversjon av Jesko

Ifølge nettstedet vil «Mission 500» trolig basere seg på Koenigseggs nyeste toppmodell Jesko.

Den er utstyrt med en V8-er på 5 liter. Med standard bensin yter motoren vanvittige 1.280 hk. Fyller du E85 på tanken, øker effekten til 1.600 hk!

Dreiemomentet ligger på flatt 1.000 Nm mellom 2.700 til 6.170 rpm – og toppes på 5.100 rpm med 1.500 Nm.

Koenigsegg er sparsommelige på å oppgi andre ytelser. Toppfarten vet vi ikke, men de lover at bilen har marktrykk nok til å klare minst 300 mph.

Dermed gjenstår det «noe» arbeid på bilen for å klare den utrolige 500 km/t-grensen.

Jesko er forresten oppkalt etter faren til Christian von Koenigsegg.

I mars får vi trolig se konseptbilen "Mission 500" – som bygger videre på denne modellen.

I mars får vi trolig se konseptbilen "Mission 500" – som bygger videre på denne modellen.

Vil doble produksjonen

Selv om en ny modell fra Koenigsegg fort koster mellom 20-30 millioner kroner, er likevel ventelistene lange.

Derfor skal superbilprodusenten utvide produksjonen betydelig ved å doble antall ansatte.

Målet er å øke produksjonen fra cirka 20 biler per år i dag, til 40 på litt sikt. I tillegg til å satse videre på rene hyperbiler med bensinmotorer, skal Koenigsegg også trappe opp satsningen på del- og helelektriske modeller.

Det ble klart etter at Nevs (National Electric Vehicle Sweden AB) kjøpte 20 prosent av Koenigsegg for 150 millioner euro, for et års tid tilbake.

Spektakulært er ikke å ta i når man skal beskrive designet til Jesko.

Spektakulært er ikke å ta i når man skal beskrive designet til Jesko.

Artikkeltags