Som å kjøre et flyvende teppe over fjellene

Av

Dette er komfort i særklasse! Bli med på roadtrip:

DEL

(BROOM) Bentley er i ferd med å etablere seg i Norge for første gang. Det britiske merket, som nå eies av VW-konsernet, skal friste kjøpere som har mye penger på konto. Skikkelig mye penger.

Første tilgjengelige modell er bilen vi tester her: Bentayga V8. En bil som regnes som en av aller mest luksuriøse SUV-ene i verden.

Vi ønsker å teste den skikkelig. Så vi har planlagt en langtur – med full bil. Jeg tar med meg sønnen min Eirik (11) og nabofamilien på tre.

Her skal det testes!

Men la oss først ta litt mer om bilen. Vi har altså fått fingrene i en splitter ny Bentayga med en helt ny motor.

SUV-en slo i sin tid gjennom som den raskeste i verden, med en toppfart på 300 km/t, takket være en spinnvill V12-motor. Nå har den fått en litt mer beskjeden V8 Twin Turbo-motor. Vi sier litt – for den er såvisst ikke noe pingle. Du får 550 hk til rådighet. Den buldrer frekt i sport-modus og frasparket er heftig.

Heftig er også prislappen. Men mer om det siden. Fornuft har uansett ingen sentral plass i bildet når man vurderer slike biler.

Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV

Ikke les dette, hvis ...

Følelser, derimot, de er viktige. Førsteinntrykk er også viktig. I den forbindelse kommer vi her med en liten advarsel. Hvis du jobber i Bentley, kan det være smart å ikke lese de neste setningene. For de kan være kilde til en viss ... la oss kalle det frustrasjon.

Med fortsatt? OK. Du får skylde deg selv ...

Når vi kommer hjem med den splitter nye Bentayga-testbilen, uttaler nemlig vår heller lite imponerte nabo:

– Den ligner jo på en London-taxi.

Synes du denne bilen minner om en London-Taxi? Da er du ikke den eneste ...

Synes du denne bilen minner om en London-Taxi? Da er du ikke den eneste ...

Vi blir nesten småfornærmet på Bentleys vegne. Men Birgit har helt rett. Selv de mest ihuga Bentley-fans er nødt til å være enig. I alle fall når bilen er svart, slik som testbilen.

Utfordringen er forøvrig at når du først har merket deg den likheten, er det vanskelig å "ikke se den", etterpå. Det kan vel trygt kalles et dårlig førsteinntrykk. Jeg frykter det verste.

Og Birgit har flere kritiske kommentarer på lager.

Konseptbilen skapte furore da den ble vist

– Disse knappene kjenner jeg igjen ...

Hun har nå kommet seg inn i bilen, sammen med ektemann Kai, og sønnen Mats. Hun sitter i forsetet og kikker seg litt rundt seg. Det er ingen tvil om at hun er imponert.

Men så ser hun et par ting hun reagerer på:

– Disse knappene på rattet kjenner jeg igjen.

Det er ikke så rart, dette er gjenbruk av deler fra VW-konsernet. Siden Hakvåg-familien har en Audi som familiebil, kjenner de godt til knappene på rattet.

– Også lurer jeg litt på disse spakene ved luftdysene. De ser flotte ut, men de virker ikke helt "ekte", og kjennes ikke like solide ut som resten av interiøret i bilen, påpeker hun.

Igjen må jeg bare si meg enig. De er flotte å se på. De er dessuten svært godt vektet når du trykker inn eller trekker ut. Men hvor solide er de, egentlig? De er noe "slarkete", og spakene ved dysene i baksetet kan plutselig bli truffet av en sko. Tåler de det? Vi tar ikke på oss oppgaven å finne det ut ...

Bagasjerommet i Bentayga er digert. Her er det bare å fylle opp. Fem personer på tur var ikke noe som helst utfordring.

Bagasjerommet i Bentayga er digert. Her er det bare å fylle opp. Fem personer på tur var ikke noe som helst utfordring.

Langtur med full bil

Vi har altså ikke kommet oss av flekken, og allerede har Birgit funnet en del svakheter. Dette kan bli mer interessant, enn jeg hadde sett for meg.

Vi lesser ombord bagasje - og sjekker reiseruta en siste gang: Vikersund - Hemsedal - Lærdal - Øvre Årdal - Turtagrø - Skjolden - Sogndal – og tilbake til Oslo. Totalt over 700 kilometer på veier som varierer fra hullete grusvei på Sognefjellet – til motorvei. Det meste en slik bil vil bli utsatt for, med andre ord.

Alle setene i bilen benyttes.

Vi er klare for å bruke MANGE timer i denne bilen de neste par dagene. Men når man har en av verdens mest luksuriøse biler til rådighet, bør det vel gå grei?

Komfort

Vi bruker ikke mange sekundene på å skjønne at dette er noe utenom det vanlige. Setene byr på komfort i særklasse, også for de i baksetet. Det er utallige justeringsmuligheter foran, og ryggen på baksetet kan vinkles bakover om ønskelig.

Lav skulderhøyde gir ypperlig utsyn også for barn. I baksetet er det også et eget fjernkontroll med skjerm, som blant annet kan brukes til å sjekke kjørecomputer, temperatur, følge med på navigasjonen og styre multimediasystemet i bilen.

Man merker at de som bygget denne bilen har erfaring med god gammeldags luksus. Skinnet er tykt og mykt – og lydisoleringen er intet mindre enn fantastisk.

Vil du ikke ha fem seter, kan du gå for 4-seters-modellen.

Vil du ikke ha fem seter, kan du gå for 4-seters-modellen.

Reise på første klasse

Akkurat dette med lite lyd, er ikke helt tilfeldig. Bentley er et av bilmerkene i verden med lengst og stoltest historie. De ble grunnlagt for nøyaktig 100 år siden av Walter Owen Bentley.

I starten var også Bentley godt representert i motorsport – og vant blant annet fire seire på rad i 24-timersløpet Le Mans fra 1927 til 1930. På den tiden var de også kjent for at motorene gikk veldig stille, selv om de var kraftige. Racerbilen fikk derfor kallenavnet "den lydløse sportsbilen".

Og den tradisjonen lever altså godt videre, nesten 100 år senere. I Bentayga V8 hører du verken motor-, dekk- eller vindstøy. Det er ganske enkelt tyst!

Først hvis du trykker skikkelig på gasspedalen, trenger den nydelig motorlyden igjennom. Eller hvis du velger Sport-programmet, som gir litt mer lyd i eksosanlegget. Begge deler er "støy" du lever veldig godt med!

Bentayga på Sognefjellet. Den passer godt her, også.

Bentayga på Sognefjellet. Den passer godt her, også.

– Helt utrolig

På vanlig asfalt er understellet i bilen en drøm. Den nesten svever over ujevnheter, og drar eller sporer overhodet ikke, selv med 22" dekk. Innen vi ankommer Hemsedal har vi rukket å slå fast at vi ikke kan huske sist vi kjørte en bil med dette overlegne nivået av komfort.

Når vi ankommer Lærdal uten det minste tegn til å være slitne, skjønner vi at bilen er bygget for de mest kresne kundene.

– Fy flate. Det er helt utrolig hvor lite sliten man er etter over fire timer i bilen, sier en nå tydelig imponert Birgit.

Kan gi deg "alt"

Du merker det kanskje ikke, men skinnet i Bentley er tykkere enn hos de fleste andre merker. Her er det 3 mm – i stedet for 1,5-,2,5 mm. Det gir meget solid slitestyrke.

Og bilen er virkelig håndbygget. Fortsatt i 2019. En Bentayga tar 130 timer å bygge – og rattet er håndsydd! Det alene tar fem timer.

Ønsker du Bentley-logoen, eller for den del ditt eget navn sydd inn i nakkestøtten, fikser de det for deg.

Helt spesielle lister kan også bestilles. For eksempel kan du få hentet stein fra området du har hytte, og få det lagt inn som "lister" i bilen.

Lakken Satin Wite by Mulliner er det forøvrig det dyreste ekstrautstyret du kan få. Trekk pusten før du leser videre, for denne fargen må du punge ut vanvittige 300.000 kroner for.

Har du nok penger, finnes det ganske enkelt (nesten) ingen grenser for hva Bentley kan tilby.

Mulliner er topputgaven av Bentayga. Her kan du virkelig skreddersy din egen bil.

Mulliner er topputgaven av Bentayga. Her kan du virkelig skreddersy din egen bil.

Takler svinger

På smale fjellveier på Sognefjellet, viser bilen at den takler svinger, også. Her kommer genene fra tiden i motorsport til sin rett.

Neida, det er ikke som en sportsbil, men langt bedre enn vi hadde forventet av en høy, diger og tung SUV. Den er tyngre enn Porsche Cayenne, men de to deler tross alt plattform. Det nyter Bentley godt av på slike veier.

Her får vi også merke hvor rå den 4-liters motoren er. 0-100 km/t leveres på brennkjappe 4,5 sekunder.

Samtidig er forbruket langt lavere enn tilsvarende bil med W12-motor. Vi målte oss fram til rundt 1,1 liter på mila. Slett ikke ille. Har har tross alt krysset både Hemsedalsfjellet og Sognefjellet.

Detaljene ser imponerende flotte ut. Merke den lekre digitale klokken. Spakene til luftdysene oser luksus, men vi er litt usikre på hvor solide de faktisk er.

Detaljene ser imponerende flotte ut. Merke den lekre digitale klokken. Spakene til luftdysene oser luksus, men vi er litt usikre på hvor solide de faktisk er.

Plass til ... alt

Dess lenger vi kjører, oppdager vi hvor mye oppmerksomhet bilen får. Og det er åpenbart mange som ikke tenker London-taxi når de ser den. Her er det både voksne og barn som gir tommel opp og tar bilder.

Men testbilen er svart, og har i tillegg svarte lister rundt vinduene, svart grill og svart skinn og svarte lister. Det gjør at den tross alt er langt mer diskret enn Bentayga med kromgrill, gullfarget lakk og rødt skinn. Smak og behag.

Vi kommer vel ikke unna prisen. Bentayga V8 starter på rundt 2,7 millioner kroner. Testbilen med en god porsjon utstyr, ender på 3.215.000 kroner.

Det er fryktelig mye penger, men likevel nesten en million kroner mindre enn W12-utgaven kostet da den ble lansert.

Her er det forøvrig få konkurrenter. Skal vi trekke fram én, kan det være Range Rover Autobiography SV, som også har over 500 hk.

Denne kontrollenheten i baksetet lar deg følge med på det som skjer i bilen, og kan styre multimediaanlegget.

Denne kontrollenheten i baksetet lar deg følge med på det som skjer i bilen, og kan styre multimediaanlegget.

Førsteinntrykket stemte ikke

Vel tilbake etter turen, er konklusjonen fra hele reisefølget klinkende klar: Det er vanskelig å se for seg en bil som kunne levert lignende komfort med så mange i bilen.

Birgit ble på sin side "solgt" allerede før vi hadde kjørt i en halvtime. Hun er ikke redd for å innrømme at førsteinntrykket ikke ga et riktig bilde av bilen.

– Det skal bli vanskelig å dra på tur i en annen bil, uten å savne dette. Jeg har forresten sittet på i en London-Taxi og det er noe heeeeelt annet, selv om jeg fortsatt synes de ligner, slår hun fast.

– Og ikke glem, du kan få den med hengerfeste, legger Kai til.

PS: Bentayga kommer snart som ladbar hybrid, også. Norske kunder blir de aller første i verden som får bilene sine. Prisen starter på 2,4 millioner kroner.

Artikkeltags