Svært alvorlig for bilmerke: Mister 18 butikker i Norge

En rekke norske Honda-forhandlere er på vei ut. Det skjer samtidig som merket er inne i en svært tung periode her hjemme. I fjor sank markedsandelen helt ned til 0,6 prosent.

En rekke norske Honda-forhandlere er på vei ut. Det skjer samtidig som merket er inne i en svært tung periode her hjemme. I fjor sank markedsandelen helt ned til 0,6 prosent. Foto:

Av

– Det rakner for Honda.

DEL

(Broom) Det norske bilmarkedet har gått gjennom store endringer de siste årene. Skiftet til elektriske drivlinjer har gjort at noen merker har vokst kraftig, mens andre har havnet i bakleksa.

Den voldsomme veksten til Tesla som så langt har Norges mest solgte bil med sin Model 3, spiller naturligvis også inn. Tesla stjeler kunder fra svært mange merker.

En av dem som har slitt tungt i Norge de siste årene er Honda.

I fjor ble det ikke solgt mer enn 922 Hondaer i det norske markedet. Det ga en rekordlav markedsandel på 0,6 prosent. Og det er ikke veldig mange tegn til bedring, tvert imot.

Uttrykker liten tro på merket

Nå er det akkurat kjent at Honda på kort tid mister minst 18 forhandlere i Norge. Honda sitter igjen med små forhandlere med usikker investeringsvilje. Det skriver bransje-nettstedet BilNytt som er først ute med denne nyheten.

"Det rakner for Honda i Norge", fastslår Bilnytt. I mai meldte de om ni forhandlere som slutter med Honda. Nå følger altså flere etter. Dermed blir det et svært begrenset forhandlerapparat igjen.

Flere gjenværende Honda-forhandlere BilNytt.no har snakket med uttrykker liten tro på merket og ønsker ikke å investere i det.

Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.

Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.

Har stått for godt over 50 prosent av salget

– Det spøker faktisk for Hondas fremtid i Norge, når viktige forhandlere som Mobile og Skotvedt kaster kortene, sier Atle Falch Tuverud som er sjefredaktør i BilNytt.

Han legger til:

– Dette er forhandlere som har representert godt over 50 prosent av salget i Norge. Nå avslutter de forholdet til importøren fordi de ikke har tro på felles fremtid. Flere av forhandlerne som er igjen har også uttrykt skepsis til merkets fremtid i det norske markedet. Det er for så vidt ikke bare i Norge Honda sliter. I Europa har de kun 0,8 prosent markedsandel. Så vi kan ikke bare skylde på elbilsalget i Norge, sier Falch Tuverud.

Storselger svikter

SUV-en CR-V var lenge bilen som holdt Honda-salget oppe i Norge. Men de siste årene har den havnet i skyggen av mange konkurrenter.

En helt ny utgave med hybridløsning har ikke klart å gjøre seg særlig gjeldende på registreringsstatistikken så langt.

Den gamle storselgeren Civic selger også svært beskjedent, samtidig som Honda ikke har lykkes med crossoveren H-RV. Da blir resultatet beskjedent.

Den norske importøren sa opp alle forhandlerne sine

Kommer med elbil

Nå nærmer det seg lansering av Hondas første elbil i Norge. Honda e har startpris på 266.200 kroner. En dyrere utgave blir også tilgjengelig. Den har en utgangspris på kr. 294.900..

Rekkevidden på den kompakte elbilen er oppgitt til 220 kilometer. I dagens marked er det ikke veldig imponerende, samtidig som prisen nok kan oppfattes som noe høy i forhold til sammenlignbare konkurrenter.

e heter Hondas første elbil. Den kommer med begrenset rekkevidde og en prislapp som nok kunne vært mer gunstig.

e heter Hondas første elbil. Den kommer med begrenset rekkevidde og en prislapp som nok kunne vært mer gunstig.

BilNytt melder av disse Honda-forhandlerne forsvinner:

Skotvedt Asker og Bærum (avvikler)

Skotvedt Drammen (avvikler/selger bygget)

Mobile Arendal (har i tillegg Hyundai)

Mobile Asker (har i tillegg Citroën)

Mobile Ensjø (har i tillegg Hyundai)

Mobile Follo (har i tillegg Hyundai og Citroën)

Mobile Jarlsberg (har i tillegg Nissan og Citroën)

Mobile Sarpsborg (har i tillegg Opel)

Mobile Skien (har i tillegg Nissan, Hyundai, Citroën og Opel)

Mobile Sørlandsparken (har i tillegg Citroën)

Mobile Moss (har i tillegg Opel, Citroën, Mitsubishi)

Mobile Fredrikstad (har i tillegg Citroën)

Mobile Larvik (har i tillegg Nissan, Citroën, Skoda)

Mobile Autosilver, Kongsberg (har i tillegg Citroën, Mitsubishi)

Sulland Lillehammer (har Mazda og Opel i samme anlegg

Bilhuset Harstad (har i tillegg Isuzu, Ford, Opel, Suzuki)

Berge Motor, Kristiansund (har nylig fått inn Suzuki)

Voss Bilsenter (har i tillegg Citroën)

Autohuset-Mo i Rana (Konkurs)

Artikkeltags