Stort lenger fra politisk korrekt elbil kommer du ikke

I en verden der bilene blir stadig mer like, står mercedes G-klasse solid ut fra mengden. Det gjelder ikke minst i elbil-landet Norge.

I en verden der bilene blir stadig mer like, står mercedes G-klasse solid ut fra mengden. Det gjelder ikke minst i elbil-landet Norge.

Av

Prøvekjørt: G500 er offroader helt utenom det vanlige.

DEL

(Broom) En av verdens eldste nybiler kom i andre generasjon i fjor. Da hadde første Geländwagen vært på markedet helt siden 1979. Bilen hadde riktignok fått mange endringer underveis, men var fortsatt tro mot grunnprinsippene.

Geländewagen var allerede fra starten en ganske primitiv bil. Forsvaret var en viktig kunde (jeg er en av mange tusen som har kjørt den under førstegangstjenesten), men bilen ble også fort svært populær blant privatkunder.

Her i Norge hadde den sin virkelige storhetstid på 80-tallet, da den fikk tilnavnet Børstraktoren. Da var bilen det naturlige valget for de som hadde tjent raske penger og gjerne ville vise frem til flest mulig at de hadde gjort det.

I tiden etter har Geländewagen vært en typisk nisjebil, gjerne kjøpt av entusiaster eller folk som vil ha en stor million-SUV uten at omgivelsene trenger å skjønne at bilen faktisk har kostet så mye.

LES OGSÅ: Stort underskudd for Mercedes-firma 

Hva er nytt?

To utgaver er så langt lansert av nye G-klasse, og her kan vi trygt si at Mercedes starter på toppen. De to er nemlig AMG G63 (som du kan lese testen av her) og denne testbilen som heter G500.

Forskjeller? Joda, du sparer for eksempel 600.000 kroner på å velge G500, fremfor AMG-utgaven. Til gjengjeld må du "nøye" deg med 422 hestekrefter og et dreiemoment på voldsomme 610 Nm. AMG-utgaven byr på 585 hestekrefter og 850 (!) Nm. Motoren er i utgangspunktet den samme: En 4-liters V8. Bensin, naturligvis!

Hvis du ikke har fått med deg ennå, kan vi jo opplyse at G-klasse virkelig er helt ny bil, selv om det kanskje ikke ser slik ut utenpå. Inni er det helt ny verden. Den forrige var solid frakjørt i flere tiår. Derfor er det ikke vanskelig å skjønne at Mercedes skrotet alt det gamle og tenkte nytt her.

Særlig bakfra er det lett å ta feil av denne og første generasjon G-klasse.

Særlig bakfra er det lett å ta feil av denne og første generasjon G-klasse.

Hva er styrker og svakheter her?

For menigheten er designet akkurat som det skal være, firkantet og tro mot tradisjonene. Mens andre nok kan tenke at dette ligner veldig mye på en gammel bil...

Uansett: G-klasse er et ikon, og det vil ikke Mercedes rote med. Bak rattet er du ikke i tvil om hvilken bil du sitter i. Du ser panseret og blinklysene som stikker opp foran deg. I bakspeilet troner reservehjulet på bakluken. Det er særpreget og unikt – og befriende annerledes enn alt annet du kan kjøpe i 2019.

En annen særegenhet: Dørhåndtakene med knappen som må trykkes knallhardt inn. Lyden når du lukker dørene er også helt unik. Og sentrallåsen: Det høres nesten ut som et børseskudd når du låser dørene. Her har noen fått lov til å leke seg litt!

Men der forgjengeren var og forble primitiv, er dette en gjennomført premiumbil. Mercedes har virkelig fått dreis på interiørene sine de siste årene. Det gjenspeiler seg også i G-klassen. Her lever den opp til prislappen.

Tre forskjellige sperrer er med på å bidra til unikt gode offroadegenskaper.

Tre forskjellige sperrer er med på å bidra til unikt gode offroadegenskaper.

Da vi testet nye G-klasse for første gang, stilte vi spørsmål ved om det egentlig er noen som trenger de ekstra kreftene i AMG-utgaven. I så fall skal du være seriøst bortskjemt.

Det er nemlig et voldsomt kraftoverskudd også i G500. Motoren reagerer med et BRØL når du gir full gass. Responsen er herlig over hele registeret og det er nesten noe naturstridig over at en så stor og firkantet bil kan klare 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder.

Offroad-egenskapene er legendariske. G-klasse har også siste skrik av elektroniske hjelpemidler. Setter du deg fast med denne, er det 99 prosent sikkert din skyld, ikke bilens.

En liten bakside av medaljen? Offisielt snittforbruk er oppgitt til 1.12-1,21 liter/mil. Leker du deg litt med alle kreftene som bor i denne motoren, blir det fort mye mer. Den svært oppreiste frontruten gir litt vindsus i høye hastigheter. Og husk spylervæske: ALT av insekter setter seg fast her!

Hva koster den?

G500 har startpris på 1.953.900 kroner. Men det stopper såvisst ikke der. Den topputrustede testbilen ender på 2.351.900 kroner. Da er vi prismessig helt i øverste klasse. Verdt pengene? Hvis du lurer på det, har du neppe råd til den.

G-klassen er noe helt for seg selv. Derfor er det neppe mange som står og vurderer om de skal gå for denne, eller for eksempel en Mercedes GLE, en Land Rover Discovery eller en Porsche Cayenne. Men velger du en av dem, sparer du fort veldig mye penger.

Høy kvalitetsfølelse i interiøret, her kjenner vi også igjen svært mye fra øvrige Mercedes-modeller.

Høy kvalitetsfølelse i interiøret, her kjenner vi også igjen svært mye fra øvrige Mercedes-modeller.

Hvem er konkurrentene?

Denne bilen er egentlig i en klasse for seg, særlig etter at Land Rover Defender forsvant ut. Digre GLS fra Mercedes er kanskje en bil noen av kjøperne vurderer, det samme er Range Rover og Land Rover Discovery.Toyota Landcruiser koster mye mindre, men gjør samtidig mye av det samme. En outsider? Da skal du kanskje se nærmere på kommende BMW X7.

Vil naboen bli imponert?

Det er nok veldig enten, eller. Har du en bilinteressert nabo med litt peiling på Mercedes, vet han eller hun med en gang hva dette er.

Andre vil se på den og tenke at dette ”bare” er enda en Geländewagen. Og den kategorien mennesker vil nok aldri i verden gjette hva du har betalt for bilen.

Bakluken er sidehengslet som før. Tungvint og tungbetjent, men slik skal det bare være. Legg merke til det innvendige trekket, her skal du ikke akkurat lempe inn Leca-blokker.

Bakluken er sidehengslet som før. Tungvint og tungbetjent, men slik skal det bare være. Legg merke til det innvendige trekket, her skal du ikke akkurat lempe inn Leca-blokker.

Broom mener:

Det er noe veldig befriende med G-klassen. Fordi Mercedes her leverer en bil som ikke bryr seg om å ligne på noen andre. Den er seg selv, ferdig med det.

I dagens norske bilvirkelighet der veldig mye handler om elbiler, er dette den totale motvekten. En diger, tung og firkantet bil – med 4-liters V8-motor under panseret. CO2-utslippet er deretter: 264 gram/km. Det begynner å bli noen år siden vi så slike tall på mange personbiler.

Rasjonelt sett er det ikke mange grunner til å bruke over 2 millioner kroner på en slik bil. Men bilvalg er nå heldigvis ikke bare rasjonelt. Og de som går hen og kjøper G-klassen, får en bil som på sjarmfaktor scorer høyere enn det aller, aller meste som ruller på fire hjul.

Hva mener eierne?

Vi har én vurdering av G-klasse inne i Brooms bilguide, der eierne forteller om sine erfaringer. Her kan du lese hva den eieren mener.

Visste du at:

– At første G-klasse også fantes som Peugeot. Da het den P4.

– Bare tre deler er med over fra forrige generasjon; dørhåndtakene, spylerdysene til lyktene og dekslet til reservehjulet.

– Ryktene sier at G-klassen vil komme som hybrid også – om det stemmer gjenstår å se.

Mercedes G500

Motor: 4-liter V8 bensin. Effekt: 422 hk / 610 Nm.

Toppfart: 210 km/t. 0-100 km/t: 5,9 sek. Snittforbruk: 1,21 l/mil.

Lengde/bredde/høyde: 481, 193, 196 cm. Bagasjerom: 454 liter

Vekt: 2354 kg. Bakkeklaring: 24,1 cm. Pris fra: 1.953.900 kroner.

Artikkeltags