Bestselgeren får viktig nyhet – nå er den i Norge

Her er den på plass i Norge, Nissan Leaf med ny og større batteripakke.

Her er den på plass i Norge, Nissan Leaf med ny og større batteripakke.

Av

Prisene er klare – kan gi ny fart i salget.

DEL

(BROOM) Nissan Leaf ble Norges mest solgte bil i fjor. Andre generasjon av Nissans elbil traff markedet perfekt her hjemme. God kombinasjon av pris og rekkevidde og mange eksisterende Leaf-eiere som var klare for å bytte bil, var viktige bidragsytere til suksessen.

I tillegg kunne Nissan tilby noe mange av konkurrentene slet med: Nemlig å levere bil uten veldig lang leveringstid. Dermed var suksessen et faktum.

Så langt i år har det imidlertid bremset litt opp. Leaf er forbikjørt av tre biler, nemlig Tesla Model 3, Volkswagen Golf og BMW i3. Det bidrar til at det samlede Nissan-salget etter årets fire første måneder er ned med hele 42 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Sittet på gjerdet

Derfor er det en viktig nyhet Nissan viser oss akkurat nå, i Oslo. Her har de nemlig premiere på en ny Leaf-utgave, som har en veldig viktig nyhet:

– Ja, Leaf har fått større batteripakke, og dermed også lengre rekkevidde. Det er nok noe mange kunder har ventet på en tid nå. Det har vært kjent ganske lenge at bilen skulle komme. Dermed har nok en god del sittet på gjerdet og ventet på denne, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som akkurat nå er til stede på Nissan-arrangementet.

Raskere og sprekere

– Hva snakker vi konkret om her?

– Jo, en batteripakke på 62 kWt, det er 22 kWt større enn det vi har hatt til nå. Rekkevidden har økt med 42 prosent, det offisielle tallet nå er 385 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Det betyr at Leaf fortsatt ikke klarer å matche konkurrenter som Kia e-Niro, Hyundai Kona og Opel Ampera-e. Men det er i alle fall en betydelig forbedring, sier Benny.

Nissan har også doblet ladekapasiteten, opp til 100kW. Det betyr at du kan lade den betydelig kjappere, så lenge laderen kan levere nok strøm. Elmotoren er også større. Den yter nå 215 hestekrefter, mot 150 i utgaven med 40 kWt. Bilen har blitt kjappere og fått høyere toppfart. 0-100 km/t går på på 7,3 sekunder, mens toppfarten er på 157 km/t.

Under 400.000 kroner

– Hva med prisene, er de klare?

– Nissan starter med 346.800 for den rimeligste utgaven med denne batteripakken. Da heter den N-Connecta. De regner med de fleste kundene vil velge et utstyrsnivå som heter Tekna. Den starter på 375.000 kroner og har mye utstyr inkludert. Da er den konkurransedyktig på det aller meste, selv om noen kunder nok kan ønske seg lenge rekkevidde, sier Benny.

– Er det andre nyheter i samme slengen?

– Ja, litt småting. Leaf har fått ny og lavere frontfanger/spoiler. Den har også litt lavere bakkeklaring, det skyldes blant annet at batteriene krever noe mer plass. Infotainmentsystemet skal også være forbedret og en ny app er tilgjengelig, for øvrig bare for denne utgaven, sier Benny.

Inntil 5 måneders leveringstid

Som tidligere blir leveringssituasjonen helt klart viktig for Nissan. Klarer de å levere biler uten at kundene må vente lenge, er det et stort fortrinn sammenlignet med flere av konkurrentene:

– Det Nissan forteller her er at "leveringstiden er blant de beste på markedet, med inntil fem måneder". Det betyr nok fort at man kan risikere å vente fem måneder på en skreddersydd bil, men at det er mulig å få lagerbiler langt kjappere. Og det siste blir nok svært viktig hvis Leaf skal klare å ta tilbake tronen som Norges mest solgte bil, avslutter Benny.

Vi kommer tilbake med mer om den nye Leaf-utgaven om ikke lenge.

Artikkeltags