Obs Rygge på pallen i prestisjefull konkurranse

PÅ PALLEN: T.h: May Britt Ingvaldsen fra Obs Rygge som fikk pallplass sammen med vinner Extra Namsos og andreplassvinner Rema 1000 Grimsøy i Matgledefinalen 2018.

PÅ PALLEN: T.h: May Britt Ingvaldsen fra Obs Rygge som fikk pallplass sammen med vinner Extra Namsos og andreplassvinner Rema 1000 Grimsøy i Matgledefinalen 2018. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Obs Rygge fikk en sterk tredjeplass i den prestisjetunge konkurransen Årets Matgledebutikk. Nå fortsetter jobben for å nå helt til topps.

DEL

Årets Matgledebutikk er en landsomfattende konkurranse som TINE arrangerer i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen. Det konkurreres i to klasser; fullsortiment og lavpris. Obs Rygge var nominert i lavpris-klassen hvor det kåres en vinner for fjerde år på rad.  Dagligvarebutikken på Rygge Storsenter er en av åtte dagligvarebutikker i landet som var med i finalen

Vil til topps

– Dette var veldig morsomt! Jeg var spent før kåringen, og hadde selvsagt håpet vi skulle klare å få en pallplassering. Vi har vært nominert tre ganger, men dette er første gangen vi ender opp på pallen. Neste år skal vi helt til topps, smiler May Britt Ingvaldsen, meieriansvarlig i Obs Rygge i en pressemelding.

Helt til topps denne gangen gikk Extra Namsos, mens Rema 1000 Gimsøy fikk andreplassen. Kåringen fant sted torsdag kveld.

– Vi har gjennom konkurranseperioden blitt vurdert på blant annet eksponering, kundeservice, varetrykk og salgstall. Jeg er veldig stolt av kollegaene mine som har stått på for å gi kundene våre en inspirerende handleopplevelse, sier Ingvaldsen.

Premien for Obs Rygge er en tur til Røros.

Også administrerende direktør i Coop Øst, Tore Tjomsland, er glad for utmerkelsen.

– At Obs Rygge ender på tredjeplass i konkurransen Årets Matgledebutikk viser at lave priser ikke er til hinder for å inspirere og skape matglede for kundene våre. Utmerkelsen skaper stolthet og er til inspirasjon for hele Coop Øst, sier han.

MÅLRETTET ARBEID: May Britt Ingvaldsen, Kai Alexander Wiborg og Mette Ileby har jobbet målbevisst for å fremme matglede. Nå fortsetter arbeidet for å nå toppen i konkurransen.

MÅLRETTET ARBEID: May Britt Ingvaldsen, Kai Alexander Wiborg og Mette Ileby har jobbet målbevisst for å fremme matglede. Nå fortsetter arbeidet for å nå toppen i konkurransen. Foto:

Målbevisst

Ifølge  varehussjef i Obs Rygge, Kai Wiborg, er det ikke noe som har kommet av seg selv.

– Det har vært målbevisst jobbing. Vi er jo et Obs-varehus som i utgangspunktet er et rasjonelt og effektivt varehus med mye varer inn og ut. Men jeg har vært veldig opptatt av at vi også skal fokusere på matglede. Vi laget en plan sammen for et par år siden for å jobbe mer med dette, og satte som mål å nå pallplass i konkurransen, sier han til Moss Avis fredag kveld.

Obs Rygge er den første Obs-butikken i Norge som er nominert, og dermed også den første på pallen.

– Det er en stor, rasjonell kjede med 30 butikker. Så det er et kjempekompliment for oss. Jeg er veldig stolt av det medarbeiderne mine har klart å skape utav butikken. Det er ikke lett å bli nominert eller komme på pallen i en så prestisejetung pris.

Han trekker spesielt frem jobben som May Britt Ingvaldsen og  Mette Ileby har lagt ned.

Jobber videre

Nå fortsetter satsingen fremover.

– Målet er jo å vinne, og vi er nødt til å jobbe videre med å spisse dette. Vi har avdelingsmøte hver uke hvor vi planlegger aktiviteter og kampanjer og plassering av varer. Vi vil bare fortsette å jobbe på, med god planlegging og sameksponering, så det blir enkelt for kundene å velge, sier Wiborg, som mener at det tøffeste kriteriet er å øke omsetningen til butikken. Med etablering av flere nye dagligvarebutikker i mossedistriktet blir konkurransen enda tøffere neste år.

– Vi har etablert et splitter nytt bakeri, flere kasser og jobber med driftsforbedring hele tiden. Vi jobber også med å få frem ulike matuttrykk som asiatisk og tex-mex og å tydeliggjøre økologisk- og allergimat. Det viktigste er å planlegge aktiviteter i egen butikk og ta vare på kundene så de kommer igjen og igjen. Det er et evig utviklingsarbeid, og vi kommer aldri til å legge oss på latsiden. Vi er nødt til å henge med og være skjerpet, avslutter han.

Juryen beskriver Obs Rygge på følgende måte:

På tredjeplass i Årets matgledebutikk er en kandidat som har jobbet godt på tvers av avdelinger. De har avholdt jevnlige møter om matgledesatsingen, og hvordan de sammen kan lage de mest inspirerende og salgsfremmende sameksponeringene. Enkelte av sesongutstillingene har holdt et nivå juryen tidligere kun har sett i fullsortimentsbutikker, og man har tatt alle elementer i bruk for å skape begeistring. Det vanker også smaksprøver, og ikke rent sjelden leverandørdemoer som både skaper liv og mersalg. Flere steder er det hengt opp oppskrifter, alltid i tilknytning til disker med varene som behøves i oppskriften. Butikken har jobbet med matglede gjennom flere år, og er også tidligere finalist, men nå har en dyktig stab løftet nivået til nye høyder.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken