Disse varene vil landets nye dagligvarekjede satse på

FROSSENMAT: Iceland etablerer seg i Norge til sommeren, og spesialiserer seg på sunn frossenmat. Dette er to av seriene som vil selges i Norge: Hungry Heroes, ferdigretter for barn, og Mumbai Street Food, indiske ferdigretter. Foto: Iceland

FROSSENMAT: Iceland etablerer seg i Norge til sommeren, og spesialiserer seg på sunn frossenmat. Dette er to av seriene som vil selges i Norge: Hungry Heroes, ferdigretter for barn, og Mumbai Street Food, indiske ferdigretter. Foto: Iceland

Av

– Når det gjelder sunn og god frossenmat er det rett og slett et hull i det norske markedet, og det skal vi fylle, sier Geir Olav Opheim.

DEL

Dagligvarekjeden Icelands Foods skal etablere seg i Norge, først med to butikker på Østlandet som åpner før sommeren.

Iceland er en engelsk dagligvarekjede med over 900 butikker i Storbritannia. Butikkjeden spesialiserer seg på frossenmat, men selger også ferskvarer.

Tidligere Coop-topp og Nortura-sjef Geir Olav Opheim er med på å starte opp Iceland i Norge. Opheim går nå gjennom kjedens varesortiment i Storbritannia og velger ut varer til det norske markedet.

– Vi har valgt oss ut produkter som vi ikke finner så mange av i Norge i dag, deriblant en rekke frosne ferdigretter med fisk og sjømat, samt spennende pizzavarianter og flere sunne, grønnsaksbaserte produkter. I tillegg har vi sett på en rekke «partyfood», altså småretter, og desserter. Dette er produkter som vil gjøre hverdagen enklere for den norske forbrukeren, det er mat av høy kvalitet, med god smak og som er lett å varme opp, sier Opheim til Nettavisen.

– Hull i det norske markedet

Opheim trekker frem to produktserier de er spesielt glade for å kunne tilby norske kunder.

Den ene er «Hungry Heroes», en serie ferdigmatretter for barn i alderen tre år og oppover. Rettene er uten tilsatt sukker og har ingen andre kunstige tilsetningsstoffer. Den andre er «Mumbai Street Food», en serie indiske ferdigretter, både med og uten kjøtt.

– Dette er produkter du ikke finner i Norge ellers. Når det gjelder sunn og god frossenmat er det rett og slett et hull i det norske markedet, og det skal vi fylle, sier Opheim.

– Mange forbinder frossenmat med usunn mat. Hvordan er Iceland-produktene dere tenker å selge i Norge?

– Det er ikke usunn frossenmat vi kommer med, snarere tvert imot. Når du fryser et produkt så bevarer du smaks- og ernæringsstoffene bedre, og du slipper å tilføre ulike e-stoffer og lignende for å bevare kvaliteten. Vi har plukket ut de reneste produktene og håper de vil bli godt mottatt i Norge, sier Opheim.

– Har lært av Lidls feil

Selv om Iceland-butikkene vil ha flere frossendisker enn kjøledisker, vil de også selge ferskt brød, kjøtt, fisk og meieriprodukter.

– Alt dette vil være norske produkter, mens en del av frossenproduktene vil importeres fra Storbritannia. I tillegg kommer vi til å plukke ut lokalprodukter fra Norge som vi vil selge, både frossenvarer og mindre varer, som kjeks og syltetøy, sier Opheim.

To utenlandske dagligvarekjeder, Lidl og Ica, har tidligere forsøkt å komme inn på det norske dagligvaremarkedet, men måtte gi opp. Det gjør ikke Opheim mindre optimistisk.

– Vi så hva Lidl gjorde i sin tid, og har forsøkt å lære av det. De la blant annet opp til å etablere seg spredt utover landet i løpet av kort tid, og i et land som Norge vil det medføre store distribusjonskostnader. Vi styrer veksten vår mer konsentrert i første omgang, sier Opheim, og fortsetter:

– Den andre feilen Lidl gjorde var å ikke ta inn de norske varene som man bør ha, og det skal vi gjøre. I dag er det relativt smalt utvalg i dagligvarebutikkene i Norge, det er ganske ensidig og du får stort sett det samme i alle butikker. Nå kommer vi med noe annet, samtidig som vi tilbyr vanlige norske varer.

Artikkeltags