Flypassasjeravgiften utsettes til juni

UTSETTES: Mest fornutig å utsette innføringen, mener finansminister Siv Jensen (Frp).

UTSETTES: Mest fornutig å utsette innføringen, mener finansminister Siv Jensen (Frp). Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Finansminister Siv Jensen (Frp) utsetter innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften til 1. juni. - Klokt og fornuftig, sier flyplassdirektør Pål F. Tandberg.

DEL

Planen var å innføre avgiften 1. april, men det var før EFTAs overvåkingsorgan ESA torsdag i forrige uke henvendte seg til regjeringen. Budskapet var at avgiftsunntaket for transferpassasjerer ikke er forskriftsmessig varslet.

– Hvis det gjennomføres i sin nåværende form, og i en utstrekning som omfatter statsstøtte, vil ESA behandle det som "ulovlig støtte", heter det i et brev til Nærings- og fiskeridepartementet.

- Et pusterom, og et steg i riktig retning, sier Pål F. Tandberg til Moss Avis om Jensens utsettelse.

LES OGSÅ:

- Mest fornuftig

Bekymringen som foreligger ble også pekt på i høringsrunden, men regjeringen har hele tiden fastholdt at avgiften ikke omfatter statsstøtte og at et forhåndsvarsel til ESA derfor ikke var nødvendig.

Finansminister Siv Jensen (Frp) er trygg på at avgiften tross ESAs henvendelse vil bli innført som forutsatt av Stortinget.

– Vi har hele tiden forholdt oss lojalt til Stortingets vedtak. Men når ESA nå vil behandle saken og lover å komme med en avgjørelse raskt, er det mest fornuftig å utsette avgiften. På den måten unngår vi risiko for at eventuell støtte må tilbakebetales, sier Jensen til NTB.

Tandberg kommenterer uttalelsen slik:

- Det er både klokt og fornuftig å utsette saken. Og så håper vi at pustepausen brukes til å vurdere alle de 130-140 innspillene som har kommet fra ulike hold. ESA har med innenrikstrafikk å gjøre. Vi er opptatt av å ta vare på arbeidsplasser, og at dette er en miljøavgift som ikke treffer.

- Viktig delseier

Avgiften var ment å bringe inn cirka én milliard kroner i inntekter til staten i 2016, forutsatt at den ble innført fra 1. april.

At den omstridte flypassasjeravgiften i første omgang utsettes til 1. juni er en viktig delseier for å stanse avgiften, mener Geir Pollestad i næringskomiteen på Stortinget.

– Dette er en viktig delseier for å stoppe flypassasjeravgiften. Det er likevel lite sannsynlig at det vil bli enklere for regjeringen å gjennomføre avgiften fra 1. juni, fastslår komitélederen.

– Regjeringen burde nå starte med blanke ark i stedet for å lappe på en avgift som ikke er et treffsikkert miljøtiltak og som i tillegg rammer distrikter og arbeidsplasser, sier Pollestad

En tankevekker, mener Virke

Harald J. Andersen, samfunnspolitisk direktør i Virke, er strålende fornøyd med at regjeringen nå har avgjort å utsette flypassasjeravgiften.

– Dette viser at det er en dårlig idé å innføre avgifter på sene nattetimer for å få statsbudsjettet til å gå opp. Dette bør være en tankevekker for regjeringen og Stortinget, sier Harald J. Andersen, samfunnspolitisk direktør i Virke.

Det er ikke første gang Virke uttrykker seg i krasse ordelag om den omstridte avgiften. Organisasjonen har hele tiden ment at avgiften har negative konsekvenser for distriktene, er en lite effektiv miljøavgift og påvirker konkurranseforhold.

– Vi er overrasket over hvor lite gjennomtenkt avgiften er. Her bør både regjeringen og Stortinget lære av nattlige feilskjær i budsjettarbeidet. Både plastposeavgift, der regjeringen og støttepartiene gikk på tap, og flypassasjeravgiften er eksempler på dette, sier Andersen.

Stortingsrepresentant Erlend Wiborg (Frp) mener alle motstandere av flypassasjeravgiften nå har fått en viktig delseier.

– Jeg har kjempet for en utsettelse av iverksettelsen av denne avgiften sånn at vi får kjøpt oss mer tid til å skaffe et flertall for å fjerne hele avgiften, sier Wiborg.  

Fakta om flypassasjeravgiften

  • Vedtatt av Stortinget i desember i fjor og opprinnelig planlagt innført fra 1. april i år. Innføringen er nå utsatt til 1. juni.
  • Avgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer, pluss moms, totalt 88 kroner.
  • Avgiften var en del av budsjettavtalen mellom Høyre/Frp-regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF fra november 2015.
  • Den nye avgiften skal etter forutsetningene gi staten 1 milliard kroner i inntekt i år.
  • Ifølge Stortingets vedtak skal flypassasjerer som må reise med flere fly, bare betale én avgift. Finansdepartementet foreslår som vilkår for dette at reisene foregår med samme selskap, eller selskaper med samarbeidsavtale.
  • EFTAs overvåkingsorgan ESA skrev til Nærings- og fiskeridepartementet at avgiftens unntak for slike transferpassasjerer kunne være ulovlig statsstøtte. De har derimot i ettertid sagt at de ikke har noen innvendinger mot avgiften.

Kilde: NTB

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken