Folk klager mest på bil, bank og forsikring

Mange klager: Forbrukerrådets Randi Flesland registrerer at mange folk støter på problemer.

Mange klager: Forbrukerrådets Randi Flesland registrerer at mange folk støter på problemer. Foto:

Ferske tall fra Forbrukerrådet viser at det i fjor kom inn nærmere 32 400 klager til de ulike forbrukerorganisasjonene. Det er tre markeder som stikker seg fram som ekstra vanskelige for norske forbrukere å ferdes i: Bil, bank og forsikring havner på klagepallen med sine høye klagetall. .

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

– Det er tydelig at parkering skaper hodebry for folk, her kommer det inn mengdevis med klager til Parkeringsklagenemnda. Bruktbilkjøp er også noe folk ofte får problemer med, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

På andreplass på klagetoppen finner vi bank- og forsikringstjenester. Her er det hovedsakelig skadeforsikring og banktjenester som er til besvær, men også syke- og ulykkesforsikring og eierskifteforsikring er betydelige.

Den siste pallplassen går til boligtilknyttede kostnader. Her er både takstmenn og eiendomsmeglere representert, men den dominerende klageposten er håndverkertjenester, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

– Vi ser at norske forbrukere ofte støter på problemer når det gjelder håndverkertjenester, men vi ser også at byggevarer, møbler og innredning er en relativt stor klagepost, sier Flesland.

Flyreiser, kommunikasjonstjenester og IKT viser seg også som problematiske områder i sammenstillingen. Klagene på flyreiser har steget med hele 44 prosent fra 2015 til 2016.

Forbrukerorganisasjonene som har mottatt klagene er Forbrukerrådet, Forbrukerombudet, Forbrukertvistutvalget, Markedsrådet, Forbruker Europa og 14 klagenemnder. Det er første gang at klagene for alle disse instansene blir presentert samlet, går det fram av Forbrukerrådets nettsider.

Artikkeltags