Frityrolje rett på tanken

Oljen må bare filtreres før den går på tanken.

Oljen må bare filtreres før den går på tanken.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Stig Breisten får drivstoffet til bilen sin fra Kroa i Son.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

For et år siden installerte han systemet som gjør det mulig å kjøre på planteolje nesten rett fra frityrgrytene, i sin dieseldrevne 92-modell Toyota Carina.

Siden den gang har han kjørt 15.000 kilometer miljøvennlig og gratis.
- Og kraften er akkurat den samme, du merker ikke forskjell, sier han.
Har man litt teknisk innsikt kan man innstallere systemet selv, og Breistein antyder at det er en 14-15 timers jobb.
Dermed er bilen klar til å kjøre både på diesel og planteolje. For at oljen skal bli tyntflytende nok, må den varmes opp. Derfor må man kjøre de første fem minuttene på diesel. Deretter er det bare å svitsje om til olje via en knapp på dash-bordet. For at ikke planteoljen skal stivne i slangene, må man også kjøre de siste fem minuttene på diesel før man setter fra seg bilen for natten.

Bare å filtrere

Breistein behøver ikke kjøre langt for å få drivstoffet sitt. Oljen får han nemlig fra Kroa midt i Son, som til gjengjeld slipper å betale for destruksjon.
Det eneste han trenger å gjøre før det går på tanken, er å filtrere det gjennom et spesialfilter.
Man slipper også energiforbruket som er knyttet til å omdanne olje til biodiesel. Kjøring på planteolje gir i utgangspunktet et langt lavere Co2-utslipp enn vanlig diesel, men ettersom oljen uansett villle ha blitt brent, er det i prinsipp snakk om nullutslipp. Ifølge Breistein er det også langt renere i forhold til partikler.

Utviklet for planteolje

- Jeg ble nesten litt sur for at ingen hadde fortalt meg at dette fantes, sier Breistein, som tilfeldigvis kom over en annonsen i et utenlandsk blad.
Men på den annen side har han heller ikke kommet i kontakt med noen her hjemme som kjenner til systemet.
Nå har han sikret seg rettighetene til å selge det til norske bilister. Men han er skuffet over den manglende entusiasmen fra norske miljøvernorganisasjoner, som så langt har vist liten interesse for systemet.
- Mange er skeptiske, men det er det ingen grunn til å være, sier han, og minner om at dieselmotorene opprinnelig ble utviklet for å gå på planteolje.

Artikkeltags