Gleder seg til regatta

- Vi skal sette Moss på kartet ved og delta og har som mål å vinne flere store regattaer, sier "Britannia"s Sigurd Coates. I morgen ettermiddag kommer endelig med 
kongeyachten sin hjem til Son der omfattende riggarbeider gjenstår. Bildet er tatt på Hidra i forbindelse med et kort stopp i går ettermiddag.

- Vi skal sette Moss på kartet ved og delta og har som mål å vinne flere store regattaer, sier "Britannia"s Sigurd Coates. I morgen ettermiddag kommer endelig med kongeyachten sin hjem til Son der omfattende riggarbeider gjenstår. Bildet er tatt på Hidra i forbindelse med et kort stopp i går ettermiddag.

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Prosjektet med å bygge en replica av legendeskipet "Britannia" har vært en lang og tøff kamp for Sigurd Coates og de andre involverte.

DEL

"BRITANNIA"

I går rundet "Britannia" Lindesnes med kurs mot Moss og Son med ankomst i ettermiddag en gang.
Historien rundt den legendariske båten er spennende og fortoner seg nesten som et eventyr. Bygget i 1893 på bestilling av Kong Edward VII og designet av G.L. Watson, datidens store konstruktør av seilbåter. Originalen av "Britannia" ble en sensasjon da den kom, men mange mente det var en stygg båt.
- Grunnen til det var at den var konstruert på en helt annen måte enn det man da var vant til. Mens datidens båter gikk mer igjennom bølgene, var "Britannia" bygget for å ligge oppå for å oppnå høyere fart, forteller Sigurd Coates som er ekspert på originalbåtens historie.
"Britannia" ble til slutt senket utenfor Isle of Wight i 1936 etter George Vs ønske. Dersom ingen av hans to sønner ønsket å bruke båten til det den var ment til, skulle den senkes.

Regattaseiling

Sigurd Coates skal også bruke "Britannia" til regattaseiling, både i Middelhavet, i England og Karibien.
- Jeg gleder meg enormt til å se båten med seil. Det er fortsatt mye jobb som gjenstår, men vi skal ha "Britannia" klar til å begynne å trene til våren, sier Coates.
- Totalt med spinnaker vil vi ha seil på nesten 2000 kvadratmeter, bare storseilet er på 650 kvadrat og veier 1,6 tonn, forteller Coates.
Masten som foreløpig er på 33 meter, vil forlenges så den får en total lengde på 50 meter når riggen er klar. Dette arbeidet skal gjøres ved Moss Verft i høst.
Under regattaer vil man være 35 seilere på dekk, det samme antallet som man hadde tidlig i 1900-årene. Den gangen hadde de imidlertid ikke de samme tekniske hjelpemidlene som vi nyter godt av i dag. Historien forteller at det kun fantes et par vinsjer på dekk og om seil som veier langt mer enn de vil gjøre i dag.

Spent

Sigurd Coates er veldig spent på arbeidet med "Britannia" fremover og hvordan det blir å få fulle seil på båten.
- Det er noen enorme krefter i sving. Med fulle seil tilsvarer riggen en motorkraft på 4500 hestekrefter. Det betyr at når vi er oppe i toppfarten på omkring 17 knop, vil det føles som 30 knop i en vanlig seilbåt, forklarer båteieren.
- Vi kommer til å trenge seilere som er flinke og keene på å være med å oppleve dette til regattaer. Når så kraftige og potensielt farlige krefter er i sving er vi avhengige av et godt team, fortsetter Coates.
Det finnes i dag 25 båter Britannia kan konkurrere mot. Det er båter i klassen Big Class og J-båter.
- Dette er båter som koster fra 100 millioner kroner og oppover. "Britannia" koster omkring 12 millioner og blir knapper og glansbilder sammenlignet med de andre. Vi skal sette Moss på kartet ved og delta og har som mål å vinne flere av disse regattaene, smiler rederen.

En drøm

At mossingen ikke har gitt opp etter alle disse årene med slit for å få båten ferdig og til Norge, er kanskje uforståelig for mange.
- Da vi startet hadde vi ingen anelse om hva dette kom til å koste eller hvor lang tid det egentlig ville ta. Men det var en drøm og den drømmen har drevet meg videre hele veien.
Å oppleve den 165 tonn tunge og 125 fot lange båten med fulle seil er drivkraften som har drevet Coates videre gjennom hele prosessen.
- Jeg angrer ikke på at jeg startet med dette. Selv om det har vært en enorm jobb og minst 100 turer til Russland for å følge opp jobben og løse konflikter, sitter jeg nå igjen med en følelse av stolthet over å ha gjennomført byggingen og at vi er på vei hjem, sier Coates.
Når alt det gjenstående arbeidet er ferdig skal båten seiles til England i løpet av våren, hvor den skal delta i en regatta der i juli og døpes i forbindelse med dette.
- Når vi kommer til England tror jeg det blir et voldsomt oppmøte. Det finnes ikke en seiler i England som ikke kjenner Britannias historie, og de har allerede fulgt vår utvikling svært nøye. Noe sånt som dette er enormt moro å få være med på, sier den ydmyke båteieren.

Til Norge

Selv om Britannia vil seile under engelsk flagg og ha fast havn på de britiske øyene, skal båten seiles til Norge hvert år.
- Det blir ikke på noen måte slik at vi stikker innom Son og Moss nå, før vi flagger ut for godt. Dette skal være en båt som alle kan oppleve. Nå skal vi jobbe en del med den fremover, men når vi nærmer oss ferdig er skuelystne hjertelig velkomne om bord, sier Coates.

Artikkeltags