– Hold fjorden fri for bru

I vinden: – Vi satser på nullutslippsferjer og ikke bru, tunnel eller begge deler over Oslofjorden, sier Audun Lysbakken og Leif Christensen i SV. foto: espen Vinje

I vinden: – Vi satser på nullutslippsferjer og ikke bru, tunnel eller begge deler over Oslofjorden, sier Audun Lysbakken og Leif Christensen i SV. foto: espen Vinje

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Dette ser vi positivt på, sier lokal SV-leder Leif Christensen og får støtte av Audun Lysbakken.

DEL

– Vi skal nå dyrke vår miljøprofil, velgerne skal få vite hva vi står for, sier partileder Lysbakken som i går, noe frossen, kunne proklamere at fra Rygges kulturlandskap skal det ikke bygges bru over fjorden.
– Dette har vi stått for hele tiden, sier Christensen.

LES OGSÅ: Klare til brukamp

– Naturen og vernede rekreasjonsområder skal ikke ofres til fordel for inngrep av denne typen. Vårt viktigste mål er å redusere forurensningen og ha offensive klimamål, sier Lysbakken som påpeker at transport fra vei til bane og kollektivløsningene skal prioriteres.
– Dessuten vil vi dyrke nullutslipp også til sjøs, sier han med adresse til ferjetrafikken.

Nord for Vestby

Konseptvalgutredningen for en ferjefri forbindelse over Oslofjorden skulle ha vært ferdig i fjor sommer. Etter hva Moss Avis erfarer bør den foreligge senest den første uken i november. Mange tror Statens vegvesen vil anbefale en løsning nord for Vestby.


– Prøver SV å ta en politisk gevinst på en sak der det er grunn til å tro på alt annet enn bru fra kulturlandskapet i Rygge til Vestfold-siden?
– Vi har, som eneste parti, vært kategorisk motstander av bru og tunnel. Men vi vil fortsatt minne om natur- og økonomiutfordringene som følger og det er fortsatt kraftige krefter som jobber for en løsning i kulturlandskapet, sier Audun Lysbakken.

Vår temaside om ny Oslofjordforbindelse finner du her

Ferje

I Moss venter både politikere og byplanlegger på KVU'en for trafikken gjennom Moss og Rygge og i mindre grad den over fjorden.
– Den er viktigere for oss, sier Terje Pettersen som heller ikke tror nevneverdig på en KVU- anbefaling i form av bru sør for Moss.
– Jeg mistenker at man foreslår noe nærmere Oslo, noe som betyr at vi må planlegge alternative ferjeløsninger gjennom Moss også for fremtiden, avslutter Terje Pettersen.

LES OGSÅ: KVU'en utsettes enda en gang

Artikkeltags