Imponert over Tjukkasene

Yngvar Andersen synes Tjukkasgjengen i Moss er et godt eksempel på hvordan det går an å motivere hverandre til bedre helse.

Yngvar Andersen synes Tjukkasgjengen i Moss er et godt eksempel på hvordan det går an å motivere hverandre til bedre helse. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Personlig trener, Yngvar Andersen, synes Tjukkasgjengen er et fantastisk initiativ som burde bli en slager i alle norske byer.

DEL

Etter at Jan Ellefsen dro i gang Tjukkasgjengen i Moss, har trimgjengen mangedoblet seg, og konseptet spredd seg til flere andre byer rundt om i Norges land.

Treningsguru Yngvar Andersen, som blant annet er kjent fra programmet Puls på NRK, synes Tjukkaskonseptet er noe helt utenom det vanlige.

– Dette burde bli en slager i alle byer, og er både morsomt og fantastisk. Både gimmicken og det at de har navn på løypene er helt genialt. Tjukkasgjengen er et suverent eksempel på en fin og sosial arena, og deltakerne vil sikkert ha et like stort sosialt utbytte av turene så vel som helsemessig. Egentlig burde de få en premie fra Helsedirektoratet, sier treneren muntert.

Utbytte

Ifølge Andersen er det viktig å trene på det nivået kroppen er.

– En slik gjeng vil naturlig nok utvikle seg sammen, og da er det viktig å tenke på hvordan treningen kan utvikles videre, for å bedre kondisjon og styrke. Det som er bra med Tjukkasgjengen er at de utfordrer seg gjennom forskjellige løyper. Og ved at de både har korte og lengre løyper er det mye større sjans for å få ting gjort, men jeg vil jeg anbefale dem om å ta en styrkeøkt én gang i uka, sier Andersen.

Gevinst

Videre påpeker Puls-Yngvar hvor viktig treningen er både for god søvn, stressplager og humør.

– Trening gir umiddelbar mentalt utbytte, og inneholder like mye nyttestoffer som et antidepressiva. Det er verdens beste medisin, og er helt uten bivirkninger. Det som er viktig å få med seg er at dess eldre man blir, jo mindre trener man. Men det burde være omvendt. Treningen er mer virkningsfull jo eldre man blir, forklarer treningsinstruktøren og legger til at 3 timer i uka gjør en kolossal forskjell.

Andersen mener at det å bli ordentlig sliten er viktigere enn selve treningsformen.

– Dersom Tjukkasgjengen etter hvert øker intensiteten, vil det få en maksimal effekt i forhold til forebygging av en rekke sykdommer og plager. Og jeg har sett folk som har kunnet kutte ut blodtrykksmedisiner etter én måned med god trening. I tillegg vil kostholdet bedre seg automatisk selv om det ikke er fokusert på det, avslutter Yngvar Andersen.

Artikkeltags