Skal lære eldre om digital hverdag

På hogget: Magnus Hesstvedt, Maria Iselin Hansen, Sara Corneliussen og Arne Solhaug skal lære eldre digital fortrolighet. Dette som et ledd i et omfattende skoleprosjekt. foto: geir hansen

På hogget: Magnus Hesstvedt, Maria Iselin Hansen, Sara Corneliussen og Arne Solhaug skal lære eldre digital fortrolighet. Dette som et ledd i et omfattende skoleprosjekt. foto: geir hansen Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Fire elever fra Kirkeparken videregående tror på en god idé og hva de må for å få det til.

DEL

Det er et marked, men ikke særlig velutviklet i vårt distrikt, sier Mangnus Hesstvedt, en av fire videregående skoleelever som under firmanavnet Digital UB skal gi eldre og andre som føler for det et læringstilbud de ikke bør glemme.

– Målgruppen er de over 60 og andre som ikke helt får det til, sier Arne Solhaug.

Ideen som nå skal realiseres er verken ny eller revolusjonerende, men fortsatt er det mange som ikke er fortrolige med verken mobiltelefonenes tilleggsfunksjoner eller nettbrettets muligheter.

– Vi har sett at en del eldre, som gjerne kan ha fått en iPad i gave, lar den bli liggende. Dette ønsker vi å gjøre noe med, ikke minst fordi dette i mange henseender er gode arbeidsverktøy, sier Sara Corneliussen som tror at opplæringsfasen bør konsentrere seg om den grunnleggende bruken.

Ikke bare surf

– Og det betyr tekst, bilder og mail og å bruke internett som verktøy og ikke kun til surfing, påpeker Maria Iselin Hansen.

Og i månedsskiftet november/ desember er det planlagt kurs.

Der kan de med en slags digital analfabetisme få grunnleggende opplæring, elevene jobber med presentasjonsformen. Å kunne opptre med pedagogisk autoritet for en usikker gruppe vil være en stor utfordring.

Digital UB er en ungdomsbedrift i nettverket Ungt Entreprenørskap. Det er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med skolene og næringslivet skal jobbe for å utvikle barn og unges kreativitet og skaperglede.

– De lærer å se muligheter, sier faglærer Mona Skjeggestad. Hun har ved tidligere anledninger fulgt elevbedrifter til større samlinger og mesterskap utenfor Moss.

– Vi ser at det mobiliseres kreativitet på en annen måte og mange entreprenørielle ferdigheter utvikles, sier hun.

Mye å tenke på

I år er det tre grupper fra Kirkeparken som skal forsøke å realisere sine ideer. Utfordringene er mange.

– Markedsføring?

– Vi satser på plakater og håper at spesialforretninger, de som selger ipad'er og smarttelefoner, vil vise at vi finnes, sier Arne Solhaug. Han utelukker ikke at den kanskje kontakten for å oppnå kontakt med likesinnede er jungeltelegrafen.

– Vi ser også at de kanalene vi bruker, ikke er like tilgjengelige for de, sier Sara Corneliussen med adresse til sosiale medier.

Elevene har nå tre uker på å finpusse formen. Den store utfordringen er å konstruere et undervisningsopplegg som virker.

– De vi skal kurse må være trygge på oss og vite at vi sitter på den kompetansen som er avgjørende for å lykkes, sier gründerne.

– Vi må vite hva vi skal si og hva vi skal gjøre, og vi skal teste og øve på fremføringen. Dessuten leker vi litt med logoer og annen synlighet, avslutter Arne Solhaug.

Artikkeltags