Mindre til lands, mer til vanns

Hans Bjørn Paulsrud fra Mosseregionen Næringsutvikling og sjef for DFDS Logistics i Norge, Per Møller (t.h) er enige om at Moss havn har store fortrinn. Foto: Jon Gran

Hans Bjørn Paulsrud fra Mosseregionen Næringsutvikling og sjef for DFDS Logistics i Norge, Per Møller (t.h) er enige om at Moss havn har store fortrinn. Foto: Jon Gran

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Gjennom nye anløp og andre rutetider håper DFDS Logistics i Moss å kunne få mer gods bort fra veiene og over på båt.

DEL

Og Moss havn spiller en nøkkelrolle i rederiets nye satsing. Gjennom en ny og forbedret seilingsplan har DFDS Logistics skiftet anløp fra Gent til Zeebrugge samtidig som avgangen fra den belgiske havnen er endret fra torsdag til fredag. Det betyr at skipskonteinerne anløper Moss mandag morgen, og kan uten opphold kjøres rett ut til kundene.
‑ Dette gir oss økte muligheter til å ta opp konkurransen med godstransport på vei. Et konteinerskip kan redusere veitrafikken inn til Norge med 70–80 trailere. Miljømessig er dette derfor også veldig bra, sier Per Møller, sjef for DFDS Logistics i Norge.

Stor Findus-avtale

Samtidig som DFDS forbedrer og effektiviser egne ruter, har selskapet inngått en treårig avtale for importvarer fra Storbritannia og kontinentet med Findus. Avtalen er mer omfattende enn den toårig avtalen som nå gjelder, og har en verdi av 10 millioner kroner.
DFDS Logistics blir med det en av Findus' hovedtransportører for import av frysevarer til Norge. Importvarene skal inn til Mosseporten Frysehotell hvor Findus har sitt fryselager.

Passer godt

‑ Moss har en strategisk beliggenhet. Vi slipper fire timers seiling hver vei ved å anløpe Moss framfor Oslo, sier Per Møller i DFDS Logistics og viser til at selskapet frakter ukentlig rundt 150 konteinere over Moss havn.
Møller ønsker seg mye mer godstransport på kjøl, men mener myndighetene er for lite opptatt av å legge forholdene til rette for det.
‑ Hvis man virkelig mener noe med å få mer gods over på båt, må det kuttes i avgifter.

Mer også på jernbane

Prosjektleder Hans Bjørn Paulsrud i Mosseregionen Næringsutvikling mener DFDS-satsingen åpner nye store muligheter for Moss.
‑ Nå skal vi snart få frest opp de gamle jernbanesporene på havna. Da har vi muligheten til å få togene helt ned hit. Så får vi se om det er mulig å få mer godstransport over fra vei til bane, sier Paulsrud.
Moss havn er Norges nest største importhavn og håndterte i fjor 61.000 konteinere.

Artikkeltags