Slik skal ferjekaiene i Moss oppgraderes

Denne fergekaibrua skal skiftes ut mellom oktober 2018 og påsken 2019.

Denne fergekaibrua skal skiftes ut mellom oktober 2018 og påsken 2019. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Nå er anbudsrunden i gang for oppgraderingen av ferjekaiene i Moss.

DEL

I Horten sto det splitter nye ferjeleiet klart i april i år. I Moss derimot er begge ferjekaiene er gamle og modne for utskifting.

De skal gjennom en stor oppgradering, blant annet har de bruer som ikke tilfredsstiller tidens krav. Kaiene skal utvides til 18 meters lengde og 12 meters bredde, for å passe til de nye ferjene.

I tillegg skal den ene fergekaia få nytt landkar ute i sjøen. Det andre landkaret skal ligge der det ligger nå, men det må bygges om for å få plass til den nye fergekaibrua.

Ikke avgjort

Anbudsoppdraget omfatter også levering og montering av hydraulikkaggregater for begge fergekaiene, og pæling for landkar og heisetårn. Videre er det opsjon på bygging av en dykdalb, eller fortøyning, med gangbru til land, skriver Våre veier.

Bare én av ferjekaiene kan være i bruk mens arbeidet pågår, og fordi trafikken på ferjesambandet er størst i sommerhalvåret skal arbeidet foregå om høsten og vinteren.

Starter i oktober

Planen er at ombyggingen av den første fergekaia starter i oktober og skal stå ferdig til påske neste år, mens ombyggingen av den andre kaia skal skje fra oktober neste år til påsken 2019.

Det er tre entreprenører som er med i anbudsrunden, og laveste anbud er det ALTi Bygg og Anlegg fra Mandal som har levert. Dette er på 43,6 millioner kroner og er 14 prosent lavere enn det fra BMO Entreprenør fra Kongsberg på 50 millioner. Også KF Entreprenør fra Oslo har levert inn anbud på 52,6 millioner kroner.

Artikkeltags