Konsernsjefen i Orkla mener Rygge Airport ikke har en troverdig plan

Siste dag på Moss Lufthavn Rygge. Inger Johanne Granli har jobbet på flyplassen fra start, og var til stedet da det siste passasjerflyet forlot Moss Lufthavn Rygge lørdag.

Siste dag på Moss Lufthavn Rygge. Inger Johanne Granli har jobbet på flyplassen fra start, og var til stedet da det siste passasjerflyet forlot Moss Lufthavn Rygge lørdag. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Konsernsjef Peter A. Ruzicka i deleier Orkla mener at gruppen som vil videreføre driften på Rygge lufthavn mangler både troverdig plan og nødvendig finansiering.

– Når det gjelder Rygge, så gikk siste fly der på lørdag. Det er i og for seg ikke noe som venter der nå, vi har besluttet at flyplassen legges ned og avvikles, sier Ruzicka til E24.

Ruzicka bekreftet at RSL-planen nå er å kvitte seg med terminalbygget og det tilhørende parkeringsområdet etter at det siste passasjerflyet har forlatt rullebanen. Rygge-konsesjonen vil bli innlevert etter morgendagens styremøte i RSL.

Konsernsjefen sier det ikke har kommet opp noen alternativer som viser at det er grunnlag for kommersiell drift fremover.

- Per i dag foreligger det ingen seriøse, konkrete alternativer til videre drift, sier Ruzicka.

- Skjønner ikke hva de vil

Det nyoppstartede selskapet Rygge Airport ønsker å overta flyplassen og puste liv i driften, og har tidligere møtt representanter for RSL, uten at noe konkret ble avtalt.

– De har ikke kommet med en troverdig plan, ikke kommet med finansiering, og for å være helt ærlig skjønner vi ikke helt hva de ønsker og hva de vil, sier Ruzicka.

Orklas eierandel i Rygge er til salgs, men det har ikke kommet noe konkret forslag om kjøp fra Rygge Airport,

Daglig leder Knut Ragnar Johannessen i Rygge Airport AS, selskapet som jobber for videre flyplassdrift på Rygge sier at det er tilgang til terminalbygget og parkeringshuset som er den siste store brikken som må på plass, etter at det er sikret en avtale med Forsvaret og gitt tilsagn om konsesjon.

Har fortsatt troen

– Avtalen med forsvarssektoren gjør det mindre aktuelt for oss å ta over aksjene i RSL. Når det gjelder bygningsmassen, er vi interessert i å overta den på en leieavtale med opsjon på kjøp, sier Johannessen.

Johannessen sier at de fortsatt har troen på ny drift ved flyplassen.

– Vi har en plan for dette, og er i dialog med en industriell investor om oppkapitalisering av selskapet. Vi er åpne for å diskutere, men mener at forhandlinger om pris bør ha takst som utgangspunkt.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken