Brukerne er hakket mer fornøyde med private

GOD HJELP: Arild og Grethe Johannessen får hjemmesykepleie fra Orange Helse, gjennom fritt brukervalg. Her sammen med sykepleierne  Jurgita Blazeviciené (foran), Marija Zubok og Marianne Fredriksen.

GOD HJELP: Arild og Grethe Johannessen får hjemmesykepleie fra Orange Helse, gjennom fritt brukervalg. Her sammen med sykepleierne Jurgita Blazeviciené (foran), Marija Zubok og Marianne Fredriksen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Brukerne av hjemmetjenester i Moss er hakket mer fornøyde med private leverandører enn med hjelpen fra Moss kommune.

DEL

Det viser spørreundersøkelsen Moss kommune gjennomførte i oktober. 477 brukere fikk tilsendt undersøkelsen. Av disse valgte 293 brukere å svare på den.

Resultatet av undersøkelsen ble klart denne uken og skal etter hvert legges fram for politikerne. De skal snart avgjøre hvorvidt ordningen med fritt brukervalg skal videreføres eller avvikles.

Hovedområdene i undersøkelsen er: Resultat for brukerne, brukermedvirkning, respektfull behandling, tilgjengelighet, informasjon og helhetsvurdering. Graderingen av tilfredshet har skjedd på en skala fra 1 (dårligst) til 6 (best).

Les også: 500 eldre får brev fra Moss kommune

De kommunale leverandørene scorer i snitt 4,9. Det er litt over landsgjennomsnittet, som ligger på en tilfredshetsgrad på 4,8. De private leverandørene i Moss har et snitt på 5,1 i tilfredshet fra brukerne.

Seniorstøtten på topp

Seniorstøtten er den som har aller mest fornøyde brukere, med en gjennomsnittlig tilfredshetsgrad på hele 5,4.

Tett etter følger Personlig omsorg med et snitt å 5,1 i fornøydhet fra brukerne.

På en god tredjeplass følger Orange Helse AS, Prima Omsorg og Moss kommunes hjemmetjenester sone sør, som alle ligger på i snitt 5,0 i fornøydhetsgrad fra brukerne.

Les også: Arild og Grethe blir forferdelig lei seg om de mister Orange

Moss kommunes hjemmetjenester sone vest får i snitt 4,9 og sone nord/sentrum 4,7 i tilfredshetsgrad fra brukerne.

Brukerkommentarer

Brukerne fikk også anledning til å komme med sine egne kommentarer i spørreundersøkelsen. Her er noen av dem:

«De ansatte gir ikke beskjed når det er forsinkelser. Besøk kan variere fra kl. 08.30 til 11.40.»

«Fantastiske pleiere! Noen sliter med norsk-språket, men stort sett OK.»

«Hjemmehjelpen har ikke nok tid til å utføre rengjøringen.»

«Jeg er meget tilfreds med alle pleierne.»

«Jeg skulle ha likt å ha en som kunne hjelpe meg med personlig hygiene.»

«Jeg kvier meg for å be om hjelp til vindusvask. Det er to år siden sist vinduene mine ble vasket.»

Rådmannen foreslår at politikerne tar redegjørelsen til orientering, og at neste brukerundersøkelse gjennomføres i 2020.

– Målet i 2020 bør være at graden av tilfredshet skal være minst like god som den var på undersøkelsen i 2017, tilrår rådmannen.

Helse- og sosialutvalget behandler saken 5. desember.

Artikkeltags