– Rått påslag for dem som reiser alene

PRISØKNING: Per Erik Olsen fra Årefjorden reiser jevnlig med Bastø Fosen til hytta i Telemark og merker godt prisøkningen som ble gjeldende fra nyttår.

PRISØKNING: Per Erik Olsen fra Årefjorden reiser jevnlig med Bastø Fosen til hytta i Telemark og merker godt prisøkningen som ble gjeldende fra nyttår. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Per Erik Olsen betalte 76 kroner for ferjeturen Moss-Horten med bil i romjula. Tilbake på nyåret måtte han ut med 160 kroner.

DEL

– Jeg synes det er et rått påslag i prisen for oss som reiser alene i bil. Jeg føler at jeg er med på å betale for pendlere som går og sykler og som nå reiser gratis, sier Olsen på bakgrunn av de nye takstene som er innført på ferjesambandet mellom Moss og Horten.

Olsen bor i Årefjorden i Rygge kommune og har hytte i Telemark. Han reiser jevnlig med Bastø Fosen og anslår at han nok tar ferja hver 14. dag.

Prisen han betalte fra Moss til Horten på 76 kroner var med hans gamle fordelskort. Når han får på plass ny rabattavtale vil den nye prisen være 125 kroner for en tur over fjorden.

– Selv med rabatter vil det likevel bli en femtilapp mer per tur eller omtrent 65 prosents prisøkning. Det er helt vilt, sier han.

På sikt skal betaling med Autopass innføres på alle riksveiferjer i Norge, slik Stortinget har vedtatt i Nasjonal transportplan. Ferjesambandet Moss–Horten er av de første som tar dette i bruk.

Nå reiser alle bilpassasjerer, gående og syklister gratis med ferja.

LES OGSÅ: Bastø Fosen har problemer med den nye Autopass-betalingen

Økt kapasitet

Bastø Fosen har investert over 700 millioner kroner i oppgradering og bygging av tre nye ferjer. Med større ferjer og flere avganger øker kapasiteten med omtrent 30 prosent. Samtidig forsvinner altså inntektene fra passasjerene. For å kompensere dette øker ferjetaksten for de fleste kjøretøygrupper.

NYTT: Adm.dir. Øyvind Lund innrømmer at det har vært oppstartsproblemer med overgangen til det nye Autopass-systemet.

NYTT: Adm.dir. Øyvind Lund innrømmer at det har vært oppstartsproblemer med overgangen til det nye Autopass-systemet. Foto:

Vi spør adm.dir. Øyvind Lund i Bastø Fosen hvordan erfaringen så langt har vært med innføringen av Autopass-systemet på ferjene?

– Det har for så vidt godt bra, men vi har også hatt noen oppstartsproblemer. Det har bestått i at brikkene til flere av våre reisende ikke har vært gyldige. Det er en forutsetning at våre reisende med bil har brikker som er i orden. Den kan være tom for batteri, feil plassert i frontruten eller ugyldig på grunn av manglende betaling i forhold til bompengeselskapet som har utstedt brikken.

LES OGSÅ: Dyrere å feilparkere, men kommunen forventer inntektssvikt igjen

Problemer med brikkene

Avisen har fått en henvendelse fra en passasjer som kom kjørende på E18 i Vestfold hvor det lyste grønt ved bompassering noe som da indikerer at brikken er i orden.

– Ved billettluken på kaia i Horten åpnet ikke bommen seg for godkjent passering, hva kan årsaken være til det?

– Ja, vi har også hatt leseproblemer med utstyret som er plassert på kaiområdet og vi har løpende kontakt med leverandøren av Autopass-systemet som har gjort forbedringer slik at trafikkavviklingen skal gå smidigere, forklarer Lund.

NYE SKILT: Det er også mulig å betale med Autopass-brikken i de manuelle lukene.

NYE SKILT: Det er også mulig å betale med Autopass-brikken i de manuelle lukene. Foto:

– Hvis det er passasjerer som har hatt problemer med sine brikker som har vært gyldige er det bare å ta kontakt med oss så skal vi refundere hvis noen har betalt for mye. Vi har for øvrig ekstra bemanning ved billettlukene for å hjelpe til hvis det skulle oppstå problemer, sier han.

Stor prisøkning

– Reisende som kjører alene i bil har også reagert på den høye prisøkningen?

– Dette er en stor omlegging av hele takstsystemet og det slår forskjellig ut for de reisende. Det er riktig at den største forskjellen er for dem som reiser alene. Har man derimot flere passasjerer i bilen vil ikke forskjellen være like stor i og med at passasjerer nå reiser gratis.

– For øvrig er også begge våre nye ferjer i drift nå fra 1. januar. Det er Bastø IV og Bastø VI som ankom fra verftet i Tyrkia i desember. De er vi veldig godt fornøyd med og mannskapet om bord forteller at de har fått mange positive tilbakemeldinger fra passasjerene, avslutter Øyvind Lund.

Fra nyttår er det også innført betaling for Elbil, men prisen blir lavere enn prisen for vanlig personbil – 67 kroner. Reisende med kjøretøy anskaffet med støtte gjennom folketrygden får 50 % rabatt i manuell luke. Forøvrig blir takstene like hele året, det blir ingen forskjell på sommer- og vintertakster.

Artikkeltags