Søndag ga en skeiv lysmast på Jeløy etter og knakk. Infratek har ansvaret for å gripe inn når det er feil på gatebelysningen i kommunen. De hadde allerede fått beskjed om at at masten hadde stått litt på skeive en stund, og oppdraget sto på blokka.
- Men vi var ikke klar over hvor skjevt den sto. Da hadde vi kommet og knukket den ned, lagt den i bakken og fjernet den, sier prosjektleder i Infratek, Lars Rynning, til Moss Avis.
Før den ramlet ned, hang ledningene lavt over bakken. Men ifølge Rynning skal ikke selve ledningen ha utgjort noen fare. Han forklarer at det ikke går strøm gjennom ledningen i de delene av døgnet som ikke gatebelysningen er slått på.
- Hadde det vært en strømmast hadde det vært farligere, men det er vanskelig for folk å se forskjellen, sier han.
Er det akutte feil og mangler, skal Infratek rykke ut med en gang.
- Men vi må få beskjed, understreker han.
Lett å si fra
For å ta unna alle meldingene og gjøre det enklere for publikum å melde fra om manglende gatelys og hullete asfalt, er det laget en rapporteringsløsning på nettsiden til Moss kommune.
Under fanen «Teknisk» finner man blant annet knappene FiksGataMi og Fiks gatelys. Når man sender inn skjemaet går meldingen direkte til aktørene som skal ordne opp.
- Ting som er farlig skal bli fjernet umiddelbart, sier Morten Larsen i teknisk etat i Moss kommune, som synes at publikum har blitt flinke til å ta i bruk tjenesten.