Malin har neppe jobb å gå tilbake til på flyplassen etter mammapermen

BEKYMRET SMÅBARNSMOR: Malin Willassen kom til informasjonsmøtet på flyplassen med William på halvannet år og Felicia på 1 måned i dobbeltvogna.

BEKYMRET SMÅBARNSMOR: Malin Willassen kom til informasjonsmøtet på flyplassen med William på halvannet år og Felicia på 1 måned i dobbeltvogna. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Malin Willassen (24) stilte med barna William på halvannet år og Felicia på 1 måned da Aviator-ansatte på Moss lufthavn Rygge fikk nedslående informasjon onsdag formiddag.

DEL

– Dette var trist. Det ser vanskelig ut. Det er ikke lett å få seg ny jobb, sier 24-åringen til Moss Avis etter møtet.

Aviator har 140 ansatte på flyplassen, og disse var innkalt til allmøte for å få den samme informasjonen som gikk ut i en pressemelding tirsdag kveld:

Om ikke Ryanair øker volumet på flytrafikken fra 1. november, så blir Moss lufthavn Rygge nedlagt.

– Prosessen videre må vi diskutere med de tillitsvalgte. Nå må vi få en endelig bekreftelse fra Ryanair, men om ingen endringer skjer, så har ikke Aviator ansatte på jobb her på MLR fra 1. november, sier stasjonssjef for Aviator på MLR, Kjell Espen Skjævestad til Moss Avis.

Fant kjærligheten på flyplassen

Blant de mange frammøtte på allmøtet var Malin Willassen. Hun er opprinnelig fra Rygge, men bor nå på Dammyr i Våler sammen med mannen Gøran Willassen og barna Victoria (3), William (1 1/2) og Felicia (1 måned).

– Jeg har mammaperm ut året. Og slik det ser ut, så har jeg mest sannsynlig ingen jobb å komme tilbake til, erkjenner Malin.

Hun tok reiselivsfag med påbygning på Malakoff videregående skole i Moss, og fikk i august 2009 jobb ved Moss lufthavn Rygge.

Der traff hun mannen hun i dag er gift med, Gøran.

– Sånn er det å jobbe skift, sier Malin – og smiler.

Mannen skiftet jobb til rett tid

– Gøran jobbet også her i flere år. Men for et års tid siden fikk han en annen jobb. Nå arbeider han innen hvitevarer. Og i dag er vi veldig glade for at han ikke lenger jobber på flyplassen, sier Malin.

Hun synes en nedleggelse vil være trist for både ansatte og for reiselivsnæringen i fylket.

– Og også de reisende er dette trist for. Både som passasjer og som ansatt har jeg sett hvor fornøyd de reisende er med Moss lufthavn Rygge, sier Malin.

To halmstrå

De ansatte ved Moss lufthavn Rygge har nå to halmstrå:

* At Ryanair snur og velger å fortsette å bruke MLR som baseflyplass.

* At regjeringen snur på oppløpssiden og fjerne seteavgiften når revidert nasjonalbudsjett i løpet av kort tid vedtas.

Svaret fra Ryanair er ventet til uken, og slik sett kan en snuoperasjon fra regjeringens side kunne komme for sent.

– Slik det ser ut nå, så går siste fly fra Rygge 29. oktober, sier adm.dir. Pål F. Tandberg i Rygge sivile lufthavn as.

Nav er på saken

Markedssjef Hege Aatangen i NAV Østfold sier dette til Moss Avis om Navs planer i forhold til flyplassnedleggelsen:

- Vi er i dialog med Pål Tandberg og vil avtale et møte i neste uke. Formålet med møtet er å avklare situasjonen og informere om hva slags bistand NAV kan gi de ansatte som er oppsagt og sammen legge en handlingsplan. Vi vil avholde felles informasjonsmøter til de ansatte om NAVs tjenester. Her vil vi informere om hvordan søke jobb, hvordan registrerer deg som arbeidssøker, hvordan du søker om dagpenger, selvbetjeningstjenester på nav.no og informasjon om andre virkemidler som Nav har. I etterkant av møtet med Rygge sivile lufthavn, vil vi vite mer.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken