Telia-nettet var nede flere steder - mossekunder hadde problemer med å få ringt nødnummer

Flere hundre Telia-kunder i mossedistriktet var tirsdag uten dekning fra 16:00-tiden og utover kvelden. På kundechatten fikk Telia-kunde Daniel Justsen på Øreåsen beskjed om at problemene trolig ikke ble fikset før onsdag morgen. – Dette er mildt sagt kritisk ved behov for kontakt med nødetater, sa Justsen til Moss Avis.

DEL

Han jobber selv på AMK-sentralen i Oslo, og da han forsøkte å testringe kollegaene tirsdag ettermiddag, kom han ikke gjennom.

Både han og kona på Fjellom på Øreåsen er Telia-kunder, så Justsen synes det hele er passe kritisk når heller ikke nødnummerne fungerer.

SISTE: Pressevakta hos Telia meldte tirsdag klokken 22:00 at de de har fått beskjed fra teknisk avdeling om at problemene skyldes at strømmen har gått på den basestasjonen som sørger strøm til åtte andre basestasjoner, men at de håper feilen skal være rettet i løpet av en time. Klokken 22:30 kom siste beskjed: feilen er rettet. – Vi er tilbake i normal drift. Vi beklager så mye de ulempene dette har hatt for berørte kunder, sier pressevakt Ellen C. Scheen i Telia til Moss Avis.

Kabelfeil rammet flere hundre

Justsen meldte inn problemene til chattetjenesten til Telia ved 16:30-tiden tirsdag og fikk beskjed om at de beklageligvis hadde en kabelfeil i området.

– Men vi jobber med å løser feilen, den er estimert rettet i morgen. Beklager ulempene det medfører, skriver kunderådgiveren til Justsen.

Det er først etter at Justsen manuelt skiftet til annet et nettverk på telefonen og tar ut sim-kortet at han etter fire forsøk får ringt nødnummeret 113.

Slik ringer du nødnummer uten dekning

Dette er Telenors anbefalinger dersom du mangler dekning og er i nød:

Hvis nettet til din mobiloperatør ikke fungerer, kan du ringe nødnummer 112 via nettet til en annen operatør (forutsatt at det fungerer):

  • Slå av mobilen.
  • Ta ut SIM-kortet, eller skru på mobilen uten å taste pinkode.
  • Slå på mobilen.
  • Ring 112.

Krise å være uten dekning

– Det er jo påfallende at dette tar så lang tid. Er ikke det ikke litt krise å være uten dekning med tanke på at man ofte bruker telefonen til å få tak i hjelp om man trenger? spør Justsen, som ironisk kommenterer til Telia-rådgiveren at han ikke tror ikke huset står til onsdag om det skulle begynne å brenne tirsdag ettermiddag.

– Vi vil nødig begynne å tenne varder for å få hjelp, sier Justsen.

Han fikk først beskjed fra Telia-rådgiveren om at det skulle være fullt mulig å ringe nødsamtaler, etter som det går over et eget nettverk. Det skulle altså vise seg å være vanskelig.

Moss Avis ringer pressevakta til Telia Norge tirsdag ettermiddag. Der kan Ellen C. Scheen fortelle at de beklager på det sterkeste de ulempene feilen har påført kundene i mossedistriktet.

Jobber på spreng

– Vi har fått melding om at det skal dreie seg om et par hundre kunder i mossedistriktet, men at feilen ikke er like alvorlig for alle. Det dreier seg om hele ni basestasjoner i området som skal være ute av drift. Det er i utgangspunktet mye, men ettersom vi har ganske god overlappende dekning, er det ikke alle som opplever helt døde telefoner. Noen kobler seg bare opp mot andre nett, sier pressevakt Scheen til Moss Avis rett før klokken 20:00 tirsdag kveld.

Da kan hun fortelle at feilen trolig skal være rettet om noen timer og i god tid før midnatt tirsdag.

– Kun 112 som fungerer som nødnummer

– Men vi vil understreke at det alltid er beklagelig når folk mister signalene, sier Scheen. Hun legger til at Justsen og andre som er redde for å ikke komme gjennom på nødnettet med Telia-abonnementet sitt, må huske på at det kun er nødnummeret 112 som registrert som nødnummer i Norge. Det er dermed det eneste som gjenkjennes som nødnummer om man i utgangspunktet ringer uten nett eller dekning.

– Det er det ikke alle som er klar over, dessverre.

Artikkeltags