Ny skole og trafikklys skaper trafikk-kaos på Verket

Mye trafikk: Det har blitt stor

Mye trafikk: Det har blitt stor Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Ny skole og seks nye trafikklys har skapt kaos på Verket. – Vi går og venter på den første kollisjonen, sier Cecilie Schaanning, leder av Møllebyen boligsameie.

DEL

I løpet av sommeren har seks nye trafikklys fått reguleringsansvaret for ferdselen gjennom Verket.

Et rødt og grønt lys skal på den måten dirigere møtende metro-busser på en forsvarlig måte rundt hjørnet av Konventionsgården.

– Vi har gjort denne jobben i henhold til en prosjektbeskrivelse fra kommunen. Det er i utgangspunktet bare busser som skal kjøre gjennom den veien, og tanken er at de skal komme seg lettere fram, forklarer Jørn Ivar Stamm, leder i Moss drift og anlegg.

Men så lenge du kjører helt fram til den oppmerkede firkanten i sensorens søkelys, vil også personbiler få grønt lys ned bakken til den gamle Peterson-tomta – og opp igjen.

– Det har blitt et kaos med lange køer om morgenen og ettermiddagen. Dette er en helt ny situasjons for oss, sier Eddie Nilssen, driftsleder i Höegh Eiendom.

Lange køer

Han viser særlig til den nye trafikken rundt Children’s International School (CIS). 220 elever ble i forrige uke ønsket velkommen inn i to av Petersons tidligere bygg.

– Jeg forundrer meg stort over at så mange foreldre må kjøre barna deres helt ned til skolen. Det fører til lange køer langs hele gata. De bør slippe av barna sine lenger opp, for eksempel ved det første røde huset, og la dem gå ned til skolen selv. Vi har jo fine fortau på begge sider av veien, sier Nilssen.

Frykter ulykke

Lederen av Møllebyen boligsameie, Cecilie Schaanning, frykter nabolaget snart blir vitne til den første kollisjonen.

– Det har blitt fryktelig mye kjøring av både biler og busser i gata. Ikke alle elevene blir kjørt ned til skolens område, og da går de ofte tre og fire barn i bredden. En ting er at trafikken durer og dundrer for oss beboerne, men det viktigste er å ta hensyn til de små barna langs fortauet, sier Schaanning.

Hun oppfordrer skolen til å snakke med foreldrene om alternative løsninger.

Rektoren ved CIS, Fredrik Hansen, finner imidlertid ingen problemer med dagens trafikksituasjon.

– Jeg kjører den veien selv, og har ikke opplevd noen farlig situasjoner i trafikken til og fra skolen. Vi har en egen «dropp-off» like utenfor skolens område, og det fungerer veldig fint for oss, sier Hansen.

Planlegger ny vei

Han ser dermed ingen grunn til å endre dagens praksis med henting og levering av elevene.

Ifølge rådmann Bente Hedum er bussruta gjennom Kongens gate og over Storebro og Verket midlertidig.

Kommunen og Höegh Eiendom jobber på sikt med å etablere en ny veiforbindelse gjennom det gamle industriområdet.

En ny bruforbindelse for kollektivtrafikk over Mosseelva i vest, er et sentralt punkt i prosjektet.

– Når en ny vei kommer på plass, vil vi også lage et helt nytt «dropp-off»-område for elevene ved CIS, sier utviklingsdirektør i Höegh Eiendom, Jan Erik Kristiansen.

– Det har dessuten vært en litt spesiell uke, men både oppstart av ny skole, og lysreguleringer som ikke har fungert optimalt. Nå fungerer det som det skal, og vi regner med at trafikken vil bli noe redusert utover høsten.

– Hvis ikke?

– Da må vi gjøre en ny vurdering av situasjonen, sier Kristiansen.

Artikkeltags