Gå til sidens hovedinnhold

Mangler ett togsett til lokaltogene fra Moss

Artikkelen er over 5 år gammel

Det går utover pendlerne.

I begynnelsen av januar sørget kulden for at flere tusen pendlere kom for sent på jobb, eller ikke på jobb i det hele tatt, fordi jernbaneskinnene sprakk.

Nå skaper kulden på ny problemer for en rekke av de nye togene til NSB. Men det er ikke derfor pendlerne med lokaltog fra Moss enten har måttet stå eller ta buss til Oslo.

Ett av togsettene er på reparasjon.

– For lokaltogene fra Moss er det ikke kulden som er årsaken til problemene, men at vi har ett togsett på reparasjon, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB til Moss Avis onsdag formiddag.

Det har flere av pendlerne fra mossedistriktet fått merke.

– Jeg har ikke fått sitteplass på toget de to siste dagene på grunn av dette, sier Hans Fredrik Wilhelmsen, som pendler fra Son til Nationaltheatret hver dag.

– Verst er det for dem som skal gå på toget fra Ski og nordover. To dager på rad har vi måttet kjøre fra de som har stått og ventet på toget, sier han.

Grunnen er at NSB nå må kjøre med ett enkelt togsett, altså fem vogner, i stedet for ti.

Hvor lenge dette varer kan derimot ikke Lundeby si.

– Det har jeg ikke fått noen informasjon om, sier han onsdag formiddag.

– Burde løse det

Onsdag morgen leste derimot Wilhelmsen at VG meldte om kuldeproblemer for togene og skrev dette til NSB på deres Facebook-side:

« Imorgen bør noen møte opp på morgenen i Moss og tine kabelen som kobler togene. Hvor vanskelig kan det være?»

Dette fikk han til svar:

«Det er snakk om ganske mye elektronikk som skal passe sammen, så hvis vi ikke får full tilkobling er det ikke forsvarlig å kjøre. Vi jobber med løsninger for togsett som ikke er samarbeidsvillige. -Amund»

Men kommunikasjonssjefen til NSB mener altså at dette ikke er problemet for lokaltoget. Noen av regiontogene fra Halden har derimot hatt kuldeproblemer.

– Noen, ikke mange, regiontog har hatt problemer med kulda. Da får man ikke koblet sammen togene og man må kjøre med færre vogner, sier Lundeby.

Ifølge VG synkroniseres blant annet bremser og dører i denne koblingen. Dermed får man ikke kjørt hvis ikke koblingen sitter 100 prosent.

Lundeby sier til Moss Avis at problemet er størst på Lillehammer og på Østre linje av Østfoldbanen.

– Det har ikke vært like kaldt i Østfold, som disse stedene, men problematikken er sammensatt: Det er kulda og snø og is, som er mye av årsaken, men også smøring av mekaniske deler, sier kommunikasjonssjefen.

Frustrerende

Wilhelmsen forteller at NSB tirsdag hadde satt inn busser slik at noen av de som ikke kom med på toget, fikk ta bussen.

Onsdag derimot var det ingen informasjon, sier han.

– På tirsdag kunne vi lese på tavla på Vestby stasjon at det var trøbbel og at det ble satt inn buss. I dag derimot er det ingen informasjon om at det er redusert kapasitet, sier han.

– Man merker at flere er oppgitt på grunn av dette.

Vi oppdaterer saken.

Kommentarer til denne saken