Nå er Kristin på jakt etter gode mosseambassadører

- Har du tid og lyst til å bli mossembassadør, undrer daglig leder i Moss i sentrum Kristin Utakleiv og Håkon Sæther.

- Har du tid og lyst til å bli mossembassadør, undrer daglig leder i Moss i sentrum Kristin Utakleiv og Håkon Sæther. Foto:

Av

Det nærmer seg jubileum, og nå begynner jakten på flinke folk.

DEL

Moss 2020 er kun et par måneder unna og i disse dager etterlyses unge, litt eldre og ivrige venner av byen til å ta et tak når de mange festlighetene skal avvikles neste år.

- Vi søker simpelthen etter mennesker som kan sette av litt tid for å bidra til at flest mulig får mest mulig ut av jubileumsåret, sier Kristin Utakleiv i Moss i Sentrum og Håkon Sæther. Sistnevnte er prosjektmedarbeider i Moss 2020. Foran seg har de et år fullpakket med arrangementer og begivenheter.

- Det er en ypperlig anledning for mange å bidra til festen, sier Utakleiv som inviterer til introduksjonskveld neste uke. Ambassaørjobben er ubetalt, ved siden av kunnskapspåfyll utstyres festambassadørene med lett synlig og identifiserende tøy.

- Meningen er at vertene skal være synlige på arrangementene, svare på spørsmål og peke retning. Gjerne med et godt jubileumssmil, smiler Sæther.

- Hvem?

- I realiteten alle som har lyst, sivar Utakleiv og viser til noe som kan bli en verdifull erfaring for videregående skoleelever.

- Vi har snakket med skolen og søker etter elever som i vertskapsrollen er trygge på sak, har kunnskap om Moss og ønsker å dele nettopp entusiasme og viten med andre.

Utakleiv og Sæther håper initiativet de nå tar vil kunne samle minst 30 forhåpentligvis mange fler. Er man vert stiller man som dét ved to, kanskje fire arrangementer i løpet av året.

- En ypperlig anledning til å delta i noe stort, sier Sæther.

- Det kan være noe veldig fint å ta med seg videre i livet, påpeker Utakleiv.

- Er dere på jakt etter folk med spesielle egenskaper?

- For det første må man nok være 16 år eller eldre. Og vi ønsker oss ivrige, trivelige mennesker som ikke har det minste i mot å være stolte av byen sin, ler Kristin Utakleiv.

I jubileumsåret henvender byen seg til den utvidede mosseregionen. 80 000 eksemplarer av et jubileumsmagasin skal trykkes, folk fra begge sider av Oslofjorden vil dras mot Moss. Sæther, som har god erfaring fra Christian Frederik- dagene, minner om at det normalt selges 5500 billetter og at det er i underkant av 20 000 mennesker ute i gatene.

- Det inkluderer tilreisende, ler han.


Artikkeltags