Når bilen med sommerdekk står stille, farer den med piggfrie vinterdekk fortsatt framover i 40 km/t, viser bremsetester.

Du er vel ikke blant dem som lar de piggfrie dekkene sitte på bilen året rundt?

Tester viser at det kan være farlig. Vinterdekk er konstruert for å gi best grep på vintervei og når det er kaldt, og deres egenskaper forringes betydelig i varmt vært. Våt sommervei er de piggfrie vinterdekkenes verste fiende.

Dårlig bremseeffekt

Her har du et ferskt eksempel:

Med Toyota Auris Touring har bladet BIL nettopp kjørt bremseprøver på fin asfalt. Bilen var utstyrt med piggfrie vinterdekk av beste kvalitet, veien var knusktørr og sola skinte fra skyfri himmel.

Fra 80 til 0 km/t rullet bilen 31,7 meter før den sto stille. Samholdt med de mange hundre bremsetestene bladet har kjørt i årenes løp, er dette ganske normale tall.

Eksakt den samme bilen ble i fjor sommer bremsetestet med sommerdekk av beste kvalitet på den samme asfalten, under tilnærmet like værmessige forhold og med samme vektbelastning. Da var bremsestrekningen 23,3 meter, som er svært bra.

Alle bremseprøvene er kjørt flere ganger for å eliminere avvik. Bilens bremseevne er blant klassens beste.

Livsfarlig

Dette betyr i praksis at den vinterdekkutstyrte bilen fortsatt har en fart på rundt 40 km/t når bilen med sommerdekk har stoppet. Akkurat det kan være forskjellen på liv eller død for den som eventuelt treffes.