Slik blir yrkesfagselever mer motiverte

BLANDING: Veksling mellom skole og praksis gir mer motiverte yrkesfagselever, ifølge en fersk rapport.

BLANDING: Veksling mellom skole og praksis gir mer motiverte yrkesfagselever, ifølge en fersk rapport. Foto:

Elever på yrkesfag som veksler mellom skole og praksis er mer motiverte og lærer mer, viser en fersk rapport.

DEL

Rapporten er laget av FAFO og NIFU, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Bakgrunnen er et forsøk i videregående opplæring, som startet skoleåret 2014–15. Elever i helsearbeiderfaget, byggfag, bilfag og service- og samferdsel deltok i forsøket.

– Mange av elevene er fornøyde og mener de lærer mer av å jobbe med konkrete arbeidsoppgaver, og at det er lettere å forstå det de lærer på skolen, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) i en pressemelding fra Regjeringen.

LES OGSÅ: Moss er inne i en positiv trend, nyutdannede Krister (27) er ikke overrasket

Bedre samarbeid

Rapporten viser at forsøket har gitt bedre samarbeid og større forståelse mellom skole, bedrift og opplæringskontor.

Aktørene har fått større innsikt i hva eleven må ha vært igjennom på skolen før han eller hun kan gå ut i praksis i bedriften, og hvordan bedriften kan dekke ulike deler av læreplanen.

LES OGSÅ: Erna besøkte Malakoff videregående skole i Moss

– Vi trenger flere gode fagarbeidere i framtiden. Da må vi ha utdanningsløp som motiverer flere til å gjennomføre, og utdanningsløp som næringslivet støtter opp om, legger Sanner til.

Artikkeltags