Gå til sidens hovedinnhold

- Kritikkverdig at kulda tar knekken på togskinnene

Artikkelen er over 5 år gammel

Thor-Erik Claussen var én av tusenvis med togpendlere som ikke kom seg på jobb i dag da skinnebrudd stanset togtrafikken.

Claussen satt seg som vanlig på halv syv-toget til Oslo, men ved Vestby startet problemene. Kulda hadde rett og slett tatt knekken på togskinnene på Østfoldbanen.

- Toget stoppet og vi ble stående der i 10 minutter før vi fikk kjøre videre til Ås. Men der ble det bråstopp, forteller Claussen.

Holdt varmen

Ute var det 12 minusgrader, og passasjerene fikk heldigvis lov å bli sittende inne på toget - på ubestemt tid.

- Det eneste vi fikk beskjed om var at de ansatte i NSB ikke kunne si noe om når det ville komme busser og taxier for å frakte dem videre.

NSB rådet sine passasjerer til å velge hjemmekontor i dag, og da neste lokaltog dukket opp reiste flere pendlere tilbake dit de kom fra.

Claussen valgte først å vente på den alternative transporten til Oslo. Men tiden gikk, og da et regiontog stoppet på stasjonen rett før klokken ni ringte han først arbeidsgiveren sin, før han og flere andre passasjerer tok bena på nakken og løp om bord.

Lite informasjon

- De ansatte i NSB visste ikke mye. Vii fikk ingen informasjon om at vi kunne bli med tilbake, vi gjorde det på eget initiativ, forteller han.

Regiontoget satt så nesen sørover igjen, og det stoppet på alle stasjonene på veien tilbake. Ved 09.30-tiden var Claussen tilbake i Moss. Han jobber som videojournalist i VG, men har tidligere jobbet som journalist i Moss Avis. Her fikk han låne en arbeidsplass for dagen.

Claussen er ikke særlig imponert over at togskinnene ikke tåler litt kulde.

- Kritikkverdig

- Det virker jo ganske skjørt at de ikke takler 12 minusgrader, det synes jeg er kritikkverdig. Nå var vi jo heldige som fikk sitte inne på toget, men om vi hadde blitt stående på utsiden i kulda hadde nok vært verre.

Han har pendlet til jobben i VG i halvannet år, og de aller fleste avgangene har ankommet Oslo S i tide.

- Dette er bare andre gangen jeg har måttet jobbe hjemmefra.

Stengt i flere timer

Jernbaneverket måtte sette igang å reparere tre brudd på begge sporene mellom Solbråtan og Oppegård, og ved 13-tiden ble strekningen gjenåpnet.

- Det er veldig beklagelig for våre kunder når noe sånt skjer, men i verste fall kunne toget ha sporet av, understreker pressevakt Inge Hjertaas.

Kuldegradene til tross, vinteren har akkurat startet og vi kan sannsynligvis oppleve adskillig lavere temperaturer i tiden framover.

- Hvorfor tåler ikke skinnene kulde?

- Vi vet foreløpig hva som var årsaken til problemene i dag, men faren for skinnebrudd øker med kulden. I tillegg kan det være at skinnene har en skade som ikke er oppdaget, for eksempel fra toghjul som ikke er så runde som de skulle ha vært, eller at skinnene er gamle og har fått mye juling, sier Hjertaas.

Mindre brudd enn før

Dagens togskinne er i motsetning til de gamle togskinnene, helsveiset i flere kilometers lengder. Dette gjør at det blir mindre brudd nå enn før, men dermed tåler skinnene mindre temperatursvingninger før det blir solslyng eller brudd.

- Det som er spesielt i Norge i forhold til andre land er de store temperaturforskjellene mellom årstidene. De kan variere hele 100 grader fra sommer til vinter. Vi har målt 56 plussgrader i Hallingdal, og helt ned i 45 minusgrader på indre Østlandet, understreker Hjertaas.

- Pendlerne er ikke imponert over informasjonen de fikk, heller?

- Informasjonen på stasjonen er vårt ansvar, men det blir gjerne ganske kaotisk når noe sånt skjer. Avvikssituasjoner er alltid et problem, og vi trenger gjerne litt tid for å områ oss litt, avslutter Hjertaas.

Kommentarer til denne saken