100 millioner rett inn

Kø og atter kø: Mange er forbannet på fergetrafikken fjennom Moss, men for Bastø Fosen er dett gull. foto: Pål Andreassen

Kø og atter kø: Mange er forbannet på fergetrafikken fjennom Moss, men for Bastø Fosen er dett gull. foto: Pål Andreassen Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Ferjesambandet Moss-Horten er en gullkalv for Torg-hatten ASAs datterselskap Bastø Fosen. De siste fem årene har selskapet sopt inn over 100 millioner kroner.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

I fjor doblet ferjesambandet inntjeningen og Bastø Fosen kunne da notere et resultat før skatt på 24 millioner kroner, opp fra 12 millioner kroner i 2010.

Driftsinntektene økte til 310 millioner kroner, tidenes høyeste.

Tjent over 100 mill

Administrerende direktør Audun T. Sætre som overtok som sjef i fjor høst, har ingen eksakt forklaring på hvorfor fjoråret ble så bra, men sier at det nok skyldes at 2010 lå under normalen. 2009 derimot ble gullkantet år med et resultat før skatt på 38 millioner kroner.
De siste fem årene har Bastø Fosen skuffet inn 104 millioner kroner på turene over fjorden.

Lukrativt

– Vi snakker om Norges største brukte og mest lukrative ferjesamband uten statsstøtte, konstaterer mosseordfører Tage Pettersen.
Fjorårets rekordsalg av billetter for 310 millioner kroner, kommer definitivt til å bli slått i år. Trafikken vokser trolig med 8,5 prosent i år. I tillegg skrur selskapet opp billettprisene i høst.

Folkemøte

1, 6 millioner biler ble fraktet over fjorden med Bastø Fosen i fjor. Av disse var 230.000 tungtransport. I Moss har bølgene gått høyt om ferjetrafikken, og 8. oktober blir det folkemøte om ferjekonsesjonen som skal opp til fornying i 2015/2016.
– Vi har satt inn flere ferjer enn det dagens konsesjon krever, og vi har nå trafikkavganger hvert kvarter, sier Audun T. Sætre som sier han gjerne kommer på folkemøtet.

Artikkeltags