Amerikanske tilstander på Norwegian Outlet

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Shoppingfenomenet Black Friday har for alvor fått fotfeste i Norge. Fredag tok titusenvis av personer turen til Norwegian Outlet i Vestby for å sikre seg gode tilbud. (Trykk på hovedbildet over for å se video fra shoppingkaoset)

DEL

Kjøpesenteret var det første i Norge som på alvor introduserte handledagen i 2010. I år var det nok en gang arenaen for shoppingglade nordmenn, da dørene åpnet klokken 07.00 om morgenen.

– Det har vært god ekstremshopping fra første minutt, sier Einar Sørland, Norwegian Outlets daglige leder.

Kommet for å bli

Konseptet Black Friday stammer fra USA og Canada. Den finner alltid sted dagen etter Thanksgiving, som i år falt på 28. november.

Dagen bemerker seg ved at butikkene kutter prisene på enkeltvarer med svært høye prosenter. Opptil 90 prosents avslag er ikke uvanlig å se. Sørland tror konseptet har kommet for å bli i Norge.

– Ja, siden vi startet i 2010 har bare flere og flere hengt seg på. Vi tror dette blir en tradisjon, sier han.

Hele Moss' innbyggertall på ett sted

Ifølge Sørland ser årets Black Friday ut til å bli den største i kjøpesenterets historie.

– Vi håper på en vekst på cirka 30-40 prosent fra i fjor. Da er vi nok oppe i godt over 30 000 besøkende, sier han.

Det tilsvarer altså like mange mennesker som det bor i Moss kommune - og vel så det.

Vi får solgt ekstremt mye

Tømmer butikkene

Et av stedene som kundene flokket seg til fredag formiddag var Bergans. Der forberedte butikksjef Susanne Sternang seg på et supertilbud som startet nøyaktig klokken 11.00. Hvordan det gikk kan du se i videoen over!

– Det har vært fullt kjør siden klokken 07.00. Så langt har det gått over all forventning. Vi får solgt ekstremt mye. Det kommer nok til å være ganske tomt her i morgen, forteller hun.

– Jeg tror det blir rekord, legger hun til.

Artikkeltags