Gå til sidens hovedinnhold

– Ansatte forteller at de blir truet med sparken hvis de hjelper reisende

Artikkelen er over 10 år gammel

Andreas H. Lunde (35) måtte betale 400 kroner for å få en utskrift av flybilletten. Og noen hjelp fikk han ikke fra de butikkansatte på flyplassen. - En av de ansatte sa han hadde blitt truet med sparken fordi han hadde hjulpet reisende, sier han.

Fredag, i god tid før avgang til Berlin, kom Lunde til Moss Lufthavn Rygge, uten å ha skrevet ut flybilletten sin på forhånd.

Han trengte bare en utskrift, spyttet ut fra en printer. Det kunne han få i informasjonsskranken, mot et gebyr på 400 kroner.


Del på Facebook

– Var blitt truet med sparken

Lunde syntes det var altfor drøyt å betale 400 kroner for en print av et ark. Han så etter billigere alternativer og kontaktet flere lokale butikker.

Men fra ansatte på flyplassen var det ingen hjelp å få. De har retningslinjer å følge.

– Jeg opplevde ikke motvilje fra de ansatte, men fikk høre at de ikke fikk lov til å hjelpe reisende som trengte en print av egen flybillett. Én av dem jeg spurte, sa han var blitt truet med sparken etter at han en gang tidligere hadde hjulpet en reisende på denne måten. I informasjonsskranken ble jeg fortalt at Ryanair følger med på alt, og hvis de ansatte printet ut en gratis utskrift av en flybillett, ville de i etterkant bli fakturert for den utskriften. Det virker som en veldig rar praksis; at Ryanair kan bestemme at de ulike butikkene på flyplassen ikke kan få printe ut hva de vil, sier Lunde.

– Virker bakstreversk

– Hva synes du om å betale 400 kroner for å få en utskrift av egen flybillett?

– Det er utrolig kjedelig å punge ut med så mye, men det står klart på hjemmesiden til Ryanair at sånn er det. Men det virker veldig bakstreversk, sier Lunde.

Vil ikke undergrave systemet til Ryanair

Markedssjef Silje Thoresen vil ikke at ansatte skal hjelpe reisende som er i beit for en utskrift av egen flybillett.

– At billetten må printes ut på papir, står klart og tydelig i betingelsene til Ryanair. Og når en kunde kjøper en billett, har han godtatt de vilkårene. Men det er dessverre ikke alle som får med seg at Ryanair krever et gebyr på 400 kroner for å printe ut billetten, og det er klart vi får noen reaksjoner på det. Men når vi viser til vilkårene, så roer de fleste seg ned, sier Thoresen.

– Hvorfor får ikke ansatte på flyplassen, enten de jobber i kiosken eller i én av leiebilfirmaene, lov til å hjelpe reisende med å printe ut en utskrift av flybilletten de har kjøpt?

– For vi skal ikke undergrave systemet til Ryanair, og derfor har vi bedt virksomhetene på flyplassen om å ikke printe ut billetter for reisende, i respekt for Ryanair sine vilkår og betingelser, svarer hun.

– Hva skjer hvis en ansatt hjelper en fortvilt reisende ved å printe ut flybilletten hans?

– Vi ønsker ikke den type virksomhet, så da vil i såfall saken bli tatt det opp med den enkelte virksomhet. Vi som driver flyplassen, må respektere retningslinjene til den enkelte bedrift. Men at en ansatt skal ha blitt truet med sparken fordi han printet ut en utskrift til en reisende, kan jeg ikke kommentere. Da må du kontakte den virksomheten det gjelder, svarer Thoresen.

Kommentarer til denne saken