Bjørn går av etter 44 år i kontrolltårnet på Rygge

Fra sin plass i kontrolltårnet på Rygge har Bjørn Vollebekk (66) en fantastisk utsikt. Dette har vært arbeidsplassen hans i fire og et halvt tiår.

Fra sin plass i kontrolltårnet på Rygge har Bjørn Vollebekk (66) en fantastisk utsikt. Dette har vært arbeidsplassen hans i fire og et halvt tiår. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

44 år. Fire måneder. Og 29 dager. Så lenge har tårnet på Rygge vært Bjørn Vollebekks arbeidsplass når han går av 31. august.

DEL

– Det er mange som har lang fartstid i Avinor-systemet. Men jeg tror ikke at noen har vært så lenge som Bjørn Vollebekk i samme kontrolltårn. De fleste flytter på seg fra tid til annen, sier Petter Hagmann, som er assisterende sjefsflygeleder på Rygge.

– En slik kontinuitet som Vollebekk representerer, har sine klare fordeler. Han blir gjerne kalt for «Orakelet». Det Bjørn ikke vet om flyplass og lufttrafikk på Rygge, er ikke verdt å vite. Dessuten er han meget behagelig å samarbeide med, tilføyer Hagmann.

Bjørn Vollebekk (66) selv er ikke så opptatt av rekorder.
Men det er likevel et ubestridelig faktum at han tok fatt på sin luftige løpebane 2. mai 1966 – som flygelederassistent i det som het Luftfartsdirektoratet, som ble til Luftfartsverket, som ble til Avinor – etter realskole, ett år som bankbud og tre år i Luftforsvaret.

Fullmektig

Vollebekk er ikke flygeleder, men derimot noe så langt som lufttrafikktjenestefullmektig!

– Det er fem av oss på Rygge (og rundt 250 på landsbasis) og syv-åtte flygeledere som jobber i team. En fullmektigs oppgave er, enkelt sagt, å legge til rette for flygelederen og sørge for at opplysningene han eller hun trenger for å lose flyene opp eller ned, er korrekte, sier han.

Endringer

I løpet av 44 år i høyden har Vollebekk sett landskapet forandre seg.
 
Rygge har gjennomgått en dyptgripende endring fra hovedflyplass for Forsvaret til travel sivil lufthavn med store aktører som Ryanair og Norwegian.
 
Han har observert bilister som har kjørt i feil retning nede på E6. Og han har sett kolleger komme og gå.

– Det har vært og er en flott arbeidsplass. Og jeg har for lengst vent meg til tilværelsen som «skiftarbeider». Vi jobber enten fra klokken 06.15 til 14.00 eller fra 14 til 22.00. Frem til 23.30 er det normalt bare én flygeleder på vakt, forklarer han.

Labert

Vollebekk minnes årene fra 2002, da jagerflyene forsvant fra Rygge. Da fulgte en periode med laber aktivitet på flyplassen.

Men den sivile lufthavnen, en viss militær aktivitet og en del småflytrafikk, har gitt både flygeledere og lufttrafikktjenestefullmektiger nok å henge fingrene i. Og når det er en pause i flytrafikken, kan de nyte utsikten.

– Herfra ser vi til Færder fyr, til Holmenkollen og hele Vestfold. Ja, i klarvær ser vi helt til Halden, forteller Bjørn Vollebekk.

– Det lyder som ren idyll. Men du må vel ha opplevd dramatiske situasjoner også i løpet av 44 år?

– Jo, men de er ikke mange. Den verste ulykken skjedde i 1994, da et jagerfly gikk i bakken, sier han.

Om mindre enn to uker tar han heisen ned i «lavlandet». For godt ...

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.