Hva gjør man når ferien eller forretningsreisen er i ferd med å gå i vasken fordi flyet er forsinket, ikke kommer eller går eller bagasjen kanskje er forsvunnet?

Nå har forbrukernes egen organisasjon utviklet sin egen digitale flykalkulator som skal sikre og hjelpe flypassasjerer som rammes av uforutsette omstendigheter.

– Dette er en komplisert materie, innrømmer regiondirektør i Forbrukerrådet, Linette Heiberg.

Flykalkulator

Fredag demonstrerte hun og hennes kolleger flykalkulatoren for passasjerer på Rygge.

– Mange vet ikke hva de skal gjøre eller hva de har krav på når problemet er der, sier hun og viser på sin egen smarttelefon hva flykalkulatoren krever av informasjon for å kunne fortelle hva som er passasjerenes rettigheter.
Flyrettigheter er som en jungel å regne og det er en rekke faktorer, forbehold og variabler som spiller inn når en passasjer står med begge bein i et uføre.

– Kalkulatoren løser alt, smiler Heiberg som også tror mange lar sine berettige krav ligge fordi lovverket er komplisert.

– Flyselskapene har plikt til å fortelle passasjerene hva de har krav på. Det er når du har ventet i timevis at du trenger mat og drikke, og det er når du får vite at flyet er innstilt, at du må velge om du vil ha pengene tilbake eller reise senere, sier forbrukerdirektør Randi Flesland i en pressemelding og Heiberg legger til at praksisen mange selskaper har med å sende en tekstmelding når noe ikke går etter planen, ikke er nok. Vi må kunne kreve åpenhet og rettigheter, avslutter hun.

LES OGSÅ: Forhandler om ny bussavtale på MLR

LES OGSÅ: Ryanair må møte i Moss Tingrett