Gå til sidens hovedinnhold

Bompenger fra E6 går til utbygging av E18

Artikkelen er over 10 år gammel

Trafikken øker på E6. Og pengene triller inn. Likevel må Ove Sanna belage seg på å betale bompenger i 10 år til.

Utbyggingen av E6 gjennom de ytre delene av Østfold er i utgangspunktet et spleiselag mellom staten og brukerne av veiene. Når bilistene bidrar med stadig mer penger i bomstasjonen på Raukerud på E6 og på Osloveien på Kambo, skulle man tro at perioden med innkreving av bomavgift kunne bli kortet noe ned.

Del på Facebook

Julenissen

Men nei, det er å tro på julenissen, sier fylkesordfører Ole Haabeth.
Bomstasjonenene kommer til å stå der fram til 2021.
– Hadde det vært snakk om et prosjekt som omfattet bare E6, kunne nok økte inntekter fra bomstasjonene ha ført til en kortere innkrevingsperiode. Men det har seg slik at vi vedtok en «Østfoldpakke» som i tillegg til E6 også omfatter en sårt tiltrengt utbygging av E18 gjennom Indre Østfold, sier Ole Haabeth.

Les også: E6-penger til ny vei

Ikke enig

– At bilister på E6 er med på å finansiere byggingen av E18, er uttrykk for en tankegang som bunner i solidaritet østfoldinger imellom, legger fylkesordføreren til.

Den kjøper ikke Ove Sanna. Han bor i Fredrikstad, kjører ofte gjennom bomstasjonen på E6 og slenger en 20-kroning i kørja hver gang fordi han ikke har somlet seg til å kjøpe et abonnement.
– Jeg synes i utgangspunktet at bompenger som tas inn på én strekning skal finansiere den og bare den. Og så får man finne alternative måter å finansiere andre strekninger på, sier Sanna.

Les også: Politikerne positive til bomring i Moss

Skjevt

– Jeg forstår at det kan virke urettferdig at vi som bor i ytre deler av Østfold og bidrar så tungt, belastes med bompenger i 20 år, sier Haabeth.
– Men i Indre Østfold har folk en annen oppfatning. At E6 og E18, med et atskillig tynnere trafikk og inntektsgrunnlag, ble bakt inn i én «pakke», var nødvendig. Hadde vi ikke gjort det, ville vi kanskje ikke ha fått noen utbygging av stamveiene i fylket vårt i det hele tatt, legger han til.

Les også: Uviss fremtid for bomansatte

Tre gjenstår

I Indre Østfold gjenstår det tre parseller av E18-utbyggingen: fra Melleby til Momarken, fra Knapstad til Akershus-grensen og fra Ørje til riksgrensen.
– Siden Stortinget har vedtatt å utvide innkrevingsperioden for «Østfoldpakka» til 20 år, må vi nok finne oss i å betale i 10 år til, sier fylkesordføreren.

Les også: 277 mill. til veiutbygging i Østfold

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.