Et folkelig opprør er på gang i Moss

– Noen sier at opprøret kommer ved fellesferiens slutt, opplyser Erik Roth Nilsen (Ap), leder av miljø og samferdselsutvalget (MISA). foto mette eriksen<B><I><U></B></U></I>

– Noen sier at opprøret kommer ved fellesferiens slutt, opplyser Erik Roth Nilsen (Ap), leder av miljø og samferdselsutvalget (MISA). foto mette eriksen<B><I><U></B></U></I>

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

– Et folkelig opprør i Moss er rett rundt hjørnet, sier MISA-leder Erik Roth Nilsen (Ap).

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Han forteller at han de siste ukene har fått henvendelser fra en rekke mossinger som nå har fått mer enn nok av trafikkproblemene.
– Flere sier de nå vil ty til sivil ulydighet for å få de sentrale politikerne til å forstå alvoret. Det er snakk om å samle 700–800 mossinger for å okkupere fotgjengerovergangene fra Kransen til ferjekaia midt i rushtrafikken. Andre har planer om å lage lange bilkortesjer i tillegg til ferjekøene, for å lamme Moss helt.

– Vet du når aksjonene skal skje?
– Noen sier de vil gjøre det ved fellesferiens avslutning. Opprøret kommer i hvert fall i god til før valget, spår Roth Nilsen.
Han understreker at han som folkevalgt ikke vil ta initiativ til noen form for sivil ulydighet.
– Men jeg blir med på det dersom andre tar initiativ til opprøret. Det er ikke mulig å akseptere at Moss skal være dørmatte for et nasjonalt problem. De nasjonale myndighetene ser ut til å, unnskyld uttrykket, “drite i” Moss. Derfor er folk i Moss nå hissige, legger Roth Nilsen til.

Uenig

Tage Pettersen (H) sier at Roth Nilsens utspill ikke er noen bombe:
– Han har oppfordret til både sivil ulydighet og «geriljakrig» gjennom Moss Avis flere ganger. Som lokalpolitiker er jeg derimot opptatt av å følge de demokratiske spillereglene. Jeg blir ikke å finne blant de eventuelle aksjonistene. Jeg vil ikke gjøre noe som kan bidra til at køene blir enda lengre. Det hadde vært mer spennende om Roth Nilsen heller ville påvirke sine partikolleger på Stortinget, i stedet for å okkupere gangfelt og delta i bilkortesjer.

Etter at det i sommer ble satt inn en femte ferje mellom Moss og Horten er det nå 55 avganger fra Moss og like mange ankomster fra Horten daglig.

– Det betyr at Moss utsettes for 110 trafikkinfarkter daglig. Byen vår okkuperes av personbiler og tungtrafikk som ikke har noe annet ærend her enn å kjøre igjennom. I kjølvannet av dette får Moss stint av ulemper og byrder, tilføyer Roth Nilsen.

I tillegg til de trafikale problemene har den økte trafikken også en helsemessig skyggeside:
– Som MISA-leder har jeg de siste ukene fått flere telefoner fra fortvilte mødre til små barn med astma. Barna lider veldig av den forurensede luften. I alle andre sammenhenger snakker de nasjonale myndighetene om at folkehelseaspektet skal vektlegges. Men her i Moss skjer altså det stikk motsatte.

Les også: Fullt trafikkaos

Artikkeltags