Forsøkte å overta datamaskinen

Svindlerne gir seg ikke. Nå advarer Vestbymannen Paul-Erik Narozny folk mot å gå "fem på".

Svindlerne gir seg ikke. Nå advarer Vestbymannen Paul-Erik Narozny folk mot å gå "fem på". Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

4. januar forsøkte datasvindlere seg på Vestbymannen Paul-Erik Narozny per telefon. De ville inn og overta datamaskinen hans. Les den urovekkende historien.

DEL

Paul-Erik Narozny er over snittet datainteressert, og har mer hjemmeutstyr enn de fleste. Det skapte trøbbel for svindlerne. Nå vil Vestbymannen advare andre mot datasvindlere som ringer hyggelig opp, og er på fornavn med deg.

Skjulte spor

- Det var skummelt å se hvordan de jobbet. Jeg har blitt oppringt en syv-åtte ganger, men det er første gang de bruker fornavnet aktivt. Selv om samtalen foregikk på engelsk, var de hyggelig, og hadde et godt ordforråd.

http://www.moss-avis.no/nyheter/na-vil-svindlerne-tomme-kontoen-din-igjen-1.7718603

Spilte med

Narozny valgte å bruke en maskin han ikke risikerte noe med.

- Jeg spilte med svindlerne. Hadde dette blitt gjennomført fullt ut, ville maskinen vært overtatt 100 prosent. Da kunne de for eksempel ha lastet inn egne programmer for å følge med på hva jeg gjør, eller brukt min maskin til andre ulovligheter. Og samtidig skjult sine egne spor, sier Narozny som mener det er all grunn til å advare her.

Her forteller han konkret hva som skjedde 4. januar 2013:

- Omkring kl 13:00 ble vi oppringt her hjemme av en engelsk (?) talende kvinnelig person som spurte etter meg med fornavn. Kona, som svarte telefonen, sa at jeg var tilbake om en halv time.

- Ganske riktig. Litt mer enn en halv time senere ringer det en mann som sier at det er fra teknisk support, og de kan fortelle meg at min maskin har rapportert feil flere ganger, og nå skal de hjelpe meg å løse problemet.

Spilte dum

Narozny spilte dum, satte seg ved sin UBUNTU LINUX maskin, men sa aldri hva slags maskin det var. Dette var nemlig ikke en maskin med Windows operativsystem som de har spisset seg i mot.

Norozny har notert alt ned i minste detalj og moss-avis.no velger å presentere hele forløpet til skrekk og advarsel:

1)
Først ville han ha meg til å trykke win+R. Dette forsøkte jeg jo flere ganger uten at noe skjedde, naturlig nok. Han ble en smule forvirret, forsøker å forklare meg hvor tasten er, men til slutt setter han meg over til en annen person som også ville ha meg til å trykke win+R.

2)
Når det da igjen ikke virket, ville han ha meg til å GOOGLE «fastsupport» og klikke på linken til fastsupport.com.  (GoToAssist)  Der skulle jeg legge inn et fritt valgt navn og taste inn support key 391 159 637, noe som resulterte i meldingen «You are unable to GoToAssist.» «Your computer's OS and/or Web browser are not supported. Dette gjorde vi flere ganger, og så fikk jeg yttligere en kode 333 637 391 som selvfølgelig heller ikke virket.  Denne personen virket etter hvert nokså forvirret også. Jeg tror at jeg fikk en ny person her.

3)
Nå skulle jeg google «AMMY» og gå til ammy.com der skulle jeg trykke på den grønne ruten som sier «Start working with Ammyy Admin (it's free) Det som skjer da, er at en fil blir lastet ned. AA_v3.exe på  rundt 714kb. Denne ville jo ikke kjøre på min Linux maskin, og han maser gjentatte ganger om at jeg må gå til download dir for å starte programmet med den røde A'n. Flere runder rundt her før jeg fikk enda en person på linjen. Jeg måtte også laste den ned flere ganger uten at det virket.

4)
Den nye personen ville så ha meg til å google «Teamviewer» som for meg er et kjent program. Ja ja tenkte jeg. Hvor langt kan jeg strekke denne strikken. Jeg googler og går til teamviewer.com.  Igjen vil han ha meg til å trykke på den grønne knappen «Start gratis fullversjon» hvilket jeg gjør og får opp ikke mindre enn 13 ulike versjoner. Jeg må repeterende ganger fortelle han hva jeg får opp. De er utrolig dårlige til å høre på det jeg sier., til slutt så må jeg si at jeg kjører ikke Windows men Linux, da sier han at jeg må vente litt, så blir det stille. Jeg velger nå å legge på, fordi jeg har vært på telefonen i omkring en halv time.

Ikke gjør det

Paul-Erik Narozny  vil ikke anbefale noen å gjøre det han gjorde hjemme, på egne maskiner man er redd for.

- Jeg benyttet meg av en maskin som jeg kunne slette alt, og installere nytt operativsystem på. Dette var også det første jeg gjorde etter å ha lagt på røret.

Vestbymannen synes det er foruroligene  at svindlerne nå har begynt å spørre etter personer på fornavn.

- Dette har med andre ord gått et steg videre hvor de nå gjør oppslag på navn før de ringer. Vi har hatt mange slike hjelpsomme telefoner det siste året, men da har det aldri blitt brukt navn. Jeg skrev ned historien min senere samme kveld, mens detaljene fortsatt var nokså klare. Vi mennesker er flinke til å farge våre minner, og det er viktig å gjøre slikt umiddelbart, eller så hurtig som mulig.

Nå advarer Paul-Erik Narozny andre:

- Det må jo være noen som går på dette her. Ellers ville de vel aldri holdt på.

Artikkeltags