Metro-linje 1 tenkes lagt som en rundrute som skal kjøres i begge retninger og betjene følgende veier og områder:
Moss sentrum, Høienhaldgata, Dyreveien, Varnaveien, Øreåsen, Ryggeveien, Øreveien, Vålerveien, Mosseporten senter, Vålerveien, Peer Gynts vei, Osloveien, Verket, Moss sentrum.

LES OGSÅ: Sier et rungende nei til toveistrafikk

Åtte i timen

En slik løsning forutsetter at åtte busser per time skal passere gjennom Verket – fire i hver retning. Det er i så fall en halvering av antall Verket-passeringer i forhold til ØKTs første forslag fra 2011.

Innfartsveien

Metro-linje 2 foreslås som en pendelrute mellom Refsnes og Kambo via sentrum, Trolldalen, Skredderåsen og Veverbakken.
I dette forslaget ligger det inne at bussene skal kjøre Innfartsveien mellom Moss sentrum og Tigerplassen i stedet for over Storebro og gjennom Verket, slik 2011-forslaget gikk ut på.

ØKT ser for øvrig for seg at det blir etablert en ordning med lysregulering, slik at busser på vei ned Høienhaldgata skal slippe å vente lenge på å komme ut i den ofte tungt trafikkerte Vogts gate (riksvei 19).

Det er en forutsetning fra Moss kommunes side at de som ikke får tilknytning til Metrobuss-linjene – eksempelvis boeboere på Tronvik, Framnes og Ekholt – ikke må få redusert sitt busstilbud.