Kampen om bompengene har startet

IKKE ENIGE: Kåre Dahl (i rødt) og Tom Jacobsen (i grønt) i Rygge Frp er motstandere av enhver form for bompenger og veiprising i Rygge. Foto: Geir Hansen

IKKE ENIGE: Kåre Dahl (i rødt) og Tom Jacobsen (i grønt) i Rygge Frp er motstandere av enhver form for bompenger og veiprising i Rygge. Foto: Geir Hansen

Av , og
Artikkelen er over 4 år gammel

Formannskapene i Moss og Rygge møttes til diskusjon i Rådhuset i dag. I Moss sier flertallet av politikerne ja til bomstasjoner og/eller rushtidsavgift, mens politikerne i Rygge sier flertallet bestemt nei.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Formannskapene i Moss og Rygge har i dag hatt et fellesmøte på rådhuset med konseptvalgutredningen (KVU) for hovedveinettet i Moss og Rygge som tema.  I Moss er det kun Frp som setter foten ned for bompenger, som betyr at Moss har et flertall som er for bomstasjoner og/eller rushtidsavgift. I Rygge fikk Frp støtte fra Høyre, og det ble 4-3 flertall i mot forslaget.

Slik jeg ser det er dette en «sitt stille i båten-sak»

Nå raser debatten i kommentarfeltet til denne saken.

- Skal vi bli straffet for å bo på Jeløya?, spør en leser.

En annen mener at det vil være umulig å parkere bilen og satse kollektivt, ettersom man skal rekke å hente barn i barnehage. Noen har også regnet på hva det vil koste i året å kjøre gjennom bomstasjoner her i byen, og mener privatøkonomien raseres.

Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen.

Moss sier ja

Siv Jacobsen understreker at i denne omgang at de kun skal diskutere prinsippene for utbygging og ikke detaljene om finansering: Slik jeg ser det er dette en «sitt stille i båten-sak».  Like vel ble det diskusjon under møtet da Erlend Wiborg (FRP) mener at det er viktig at alle partiene nå er ærlige om hvordan de vil finansiere de foreslåtte veiløsningene.

- Det er en ærlig sak at der er en politisk uenighet om bompenger og veiprising/rushtidsavgift. Men det er viktig at debatten om dette kommer i gang slik at innbyggerne kan ta stilling til hva de vil ha eller hva de ikke vil ha, sa Wiborg.

Han understreker at det er helt uaktuelt for Frp å si ja til bompenger og/eller rushtidsavgift. Men i Moss står Frp alene. Tomas C. Archer (Ap) lurte på hva som vil skje dersom Frp er det eneste partiet som foreslår nei til bompenger eller veiprising for bystyret 16 januar.

- Det er et rimelig hypotetisk spørsmål. Uten å forskuttere bystyrets behandling av saken så tyder alt på at Frp er det eneste partiet i Moss som sier nei til bompenger eller veiprising, sa ordfører Tage Pettersen.

Når andre store prosjekter skal realiseres, må finansieringen være på plass før man går i gang.

Politikerne i Rygge stiller seg på samme side som Frp i Moss. Det er ikke aktuelt med bompenger, parkeringsavgift eller andre  former for veiprising i Rygge, heter det i tillegget som Frp  fikk Høyres støtte for i formannskapet i Rygge og har dermed 4-3 i flertall mot finansieringsforslaget i diskusjon.

Veiene må finansieres

- Når andre store prosjekter skal realiseres, må finansieringen være på plass før man går i gang. Her skal vi «komme tilbake til» finansieringen av en pakke med tiltak til tre og en halv milliard kroner. Det er noe jeg ikke forstår, sa Aud Kristin Løken (H).

Hans Jørn Rønningen (AP) mener at det er mulig å få finansiert prosjektene uten en form for brukerfinansiering.

- Hvordan det skal skje må vi diskutere senere. Det viktigste nå er å fatte et vedtak som gjør det mulig å komme videre. Jeg må ta det forbehold at vi ikke har diskutert saken i vår gruppe. Men vi har ti dager på oss før saken skal opp for kommunestyret og et endelig vedtak. Og i dag går vi for rådmannens forslag, sa Hans Jørn Rønningen (AP).

Bomring rundt regionen

I likhet med de fleste andre politikerne fra Rygge er Finn-Erik Blakstad (V) lite begeistret ved tanken på innføring av bompenger eller veiprising. Men hvis de må mener han at det beste ville være å etablere en bomring rundt regionen. På den måten vil det komme bomstasjoner på grensa i Råde og Våler og unngå å begrense intern ferdsel i Moss, Rygge, Våler og Råde, samtidig som vi belaster dem som kjører inn i regionen.

- Det er en løsning verd å diskutere. Så får vi heller akseptere en lengre nedbetalingsplan, mener Blakstad.

Hva synes du? Si din mening i kommentarfeltet.

Artikkeltags