Kapasiteten allerede sprengt på Norwegian Outlet

 Einar Sørland håper at Norwegian Outlet har fått bygget ut og kan tilby langt flere butikker i løpet av to år.

Einar Sørland håper at Norwegian Outlet har fått bygget ut og kan tilby langt flere butikker i løpet av to år. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Norwegian Outlet må tenke kreativt for å få plass til nye aktører.

DEL

Med tittel som Årets Bedrift i Vestby kommune, nye butikker og flere store begivenheter frem mot sommeren går det som på skinner for Norwegian Outlet.

Det vanket lovord og heder da merkevarebyen nylig ble kåret til årets bedrift i Vestby.

– Dette er veldig stas og artig og noe vi så klart er veldig stolte av, sier daglig leder ved Norwegian Outlet Einar Sørland.

LES OGSÅ: Amerikanske tilstander på Norwegian Outlet

Norwegian Outlet har vært med å sette Vestby på kartet med sitt destinasjonskonsept og viser til at to tredjedeler av kundemassen kommer langveis fra.

– Det mest ekstreme jeg har opplevd er familier som kommer på dagstur fra Nord-Norge for å handle på Norwegian Outlet. Men det har også kommet sykepleiere på busstur ens ærend for å handle, forteller Sørland.

Han sier det stadig er blitt mer populært for grupper å dra på bussturer til merkevarebyen, noe Sørland synes er meget positivt og hyggelig.

På under 24 måneder har merkevarebyen hatt en besøksvekst på 52 prosent og en omsetningsvekst på 44 prosent. Dette er noe av begrunnelsen for at Norwegian Outlet stakk av med prisen for årets bedrift i kommunen.

LES OGSÅ: Outlet-senter kan bli fordoblet

Annerledes destinasjon

Merkevarebyen bruker store ressurser på markedsføring og satser mye på riksdekkende reklame.

– Det kan kanskje virke bortkastet å bruke reklame på trøndere og vestlendinger, men de kommer til sommeren, forklarer daglig leder.

Sørland beskriver outletsenteret som en annerledes destinasjon med mye aktiviteter for kundene. Gjennom året arrangeres det både norges største catwalk-arrangement i tillegg til sirkus, skirenn og skøytebane. I mai blir det liv og røre når merkevarebyen skal ha tivoli i gatene.

LES OGSÅ: Dette er Norges femte beste kommune

Egne begivenheter

I 2013 genererte Black Friday en vekst på 50 prosent, og Sørland sier at det å lage egne happenings gjennom året kun er mulig fordi merkevarebyen er et outletsenter.

Norwegian Outlet har 40 produktpriskampanjer i året og neste store arrangement blir «Partytime» med brasiliansk tema i forbindelse med merkevarebyens 4-årsjubileum i begynnelsen av juni.

Senteret har store ambisjoner om å bygge ut og jobber per i dag med tilrettelegging for en mulig utbygging. Når dette blir, kan ikke Sørland gi noe konkret svar på, men han ytrer ønske om at det innen to år vil være mulig å handle på et enda større senter.

Slik situasjonen i merkevarebyen er i dag, er kapasiteten sprengt. For å skape flere muligheter for butikketablering har ledelsen valgt å dele noen av butikkene inn i mindre enheter slik at det blir plass til nye merker.

LES OGSÅ: Ådne Søndrål ønsker IKEA velkommen til Vestby

Artikkeltags