Krisestemning for jernbaneutbyggingen i Moss

Jernbanegruppa vil slåss med nebb og klør for en ny mossetunnel.

Jernbanegruppa vil slåss med nebb og klør for en ny mossetunnel.

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

I forrige uke ertet samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) på seg jernbaneforkjemperne i Moss.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Kleppa som svarte på et spørsmål fra stortingsrepresentant Ingjerd Schou (H), ga ingen forhåpninger om at Jernbaneverket nå endelig skulle kunne ta i bruk de 25 millionene som Moss kommune og fylkeskommunen har tilbudt seg å forskuttere prosjekteringen av jernbanetunnelen i Moss med.

Høyres Tage Pettersen reagerte sporenstreks. Det gjorde også den såkalte jernbanegruppa i Moss, som fredag innkalte til krisemøte.

Krisemøte

I dag er det enda et krisemøte i gruppa som ledes av Høyres Gretha Kant, og som ellers består av ordfører Paul-Erik Krogsvold, leder i samferdselsutvalget i fylket Per Inge Bjerknes, Jan Erik Edvardsen fra Peterson, Gunnar Laursen fra NHO, næringssjef Yngvar Trandem og havnesjef Reidar M. Hansen.

– Situasjonen er meget alvorlig. Jeg skal ikke foregripe begivenhetene på dagens møte, men etter min oppfatning må vi nå få regjeringens sentrale politikere på banen. Vi må presse på for å få et møte ikke bare med Magnhild Meltveit Kleppa, men også med finansminister Sigbjørn Johnsen og ikke minst statsminister Jens Stoltenberg selv, sier Gunnar Laursen.

Noen bedre oppskrift enn å øke presset på regjeringens toppledelse, kan ikke han se.

Tunnelplan klar

– I 21 år har vi jobbet med å få dobbeltspor gjennom Østfold, og allerede i 1994 vedtok det daværende NSB at det skulle bygges en jernbanetunnel gjennom Moss; det såkalte 2B-alternativet. Meltveit Kleppas holdning vil bety at det videre arbeidet stilles i bero. Det kan ikke godtas. Hovedplanen for tunnelen er ferdig. Nå gjenstår detaljplanarbeidet som altså Moss kommune og Østfold fylkeskommune stiller opp med 25 milioner kroner for. Dette er en sak vi må slåss hardt for, sier Gunnar Laursen som regner med at den lokale jernbanegruppa vil stille seg bak dette.

Målet er fortsatt at tunnelen skal være ferdig i 2014, og at den skal kunne tas i ordinær bruk i 2016/2017.

Østfold-politikerne jobber også fortsatt for at dobbeltsporet skal realiseres til 2022.

Artikkeltags