Leserbrevet som slår alle rekorder

Medieviter Ida Aalen sier forskning rundt sosiale medier viser at det er gladsaker som deles mest på Facebook.

Medieviter Ida Aalen sier forskning rundt sosiale medier viser at det er gladsaker som deles mest på Facebook. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Leserbrevet om drosjesjåføren Georg er lest og delt av rekordmange på nett og mobil. - Ikke overraskende at en gladsak går så godt i sosiale medier, sier medievitere.

DEL

«Det finnes en drosjesjåfør i Moss som iblant henter min funksjonshemmede sønn og kjører ham til skolen. Han heter Georg.»

Dette er starten på leserbrevet som rørte og varmet hele Norge på en helt vanlig onsdag i juni. Leserbrevet er den mest leste enkeltsaken på nett og mobil i Moss Avis’ historie. Det samlede tallet for unike brukere på Moss Avis’ digitale kanaler var onsdag oppe i 124.133. Dette gjør saken såpass mye delt og lest at den topper listen som mest lest i alle Edda Medias aviser noen sinne. Og saken leses fortsatt.

Søteste jeg har lest.

Les hele leserbrevet her

Torsdag morgen har mer enn 100.000 mennesker lest saken på internett, nærmere 50.000 har lest om Bendik og Georg på mobil, og vi nærmer oss 30.000 Facebook-brukere som har delt saken med sine venner i sosiale medier.

Etter tre døgn, fredag morgen, har mer enn 200 000 digitale lesere fått med seg histoien om Georg og Bendik.

Triste saker har ikke samme delingsverdi i sosiale medier

Deler det positive

- Det er ikke overraskende at en hjertevarmende gladsak går så godt i sosiale medier. Forskning viser at det er denne type saker som deles mest, sier Tord Selmer-Nedrelid, redaksjonell utvikler i Edda Media.

- Forskning viser at Facebook-brukere først og fremst deler saker som vekker sterke og positive følelser hos andre, og også saker man tror vil være til nytte for andre, sier Ida Aalen, medieviter og konsulent I NetLife Research.

- Triste saker har ikke samme delingsverdi i sosiale medier. Det er sånn sett ikke noen sammenheng mellom den mest leste saken og den mest delte saken. Politiske saker er, for eksempel, noe som ikke deles i like stor grad på Facebook. Dette skyldes nok at dette er et tema som det er mer kontroversielt å dele med alle du kjenner. Det handler om hvordan man vil fremstå, legger Aalen til.

Ved å dele engasjerende, rørende og positive saker, tråkker man ingen på foten og man risikrerer ikke å dele noe som er verken kontroversielt eller flaut.

Dette er Georg, en drosjesjåfør fra Moss

Rører mange

Nettkommentarene til Bendiks lille, store hyllest til sin hverdagshelt, drosjesjåføren Georg er mange.

«Bendik, tusen takk for at du sa fra at du var fornøyd med servicen som Georg ga deg. Jeg har selv vært en "Georg", som prøvde å sette passasjerene mine "i høysetet", og å gjøre dagen deres best mulig. De gangene noen stoppet opp og sa "takk", de var mer enn nok betaling for ekstra service. Den dagen jeg sluttet, da strømmet det på med både blomster og takk. Men, jeg har bare tenkt tanken, at om de jeg kjørte, hadde sagt takk før jeg sluttet, så hadde min dag også blitt mye rikere, og ikke bare deres. For all del, det finnes mange "Georger" der ute, så la oss vise dem at vi setter pris på det de gjør, og huske på å si takk, og gjøre deres dag litt lysere og bedre. Også. God sommer til alle sammen.» skriver en leser på moss-avis.no. Og andre lesere følger etter:

«Søteste jeg har lest».

«Rørende historie, takk Bendik for at du delte den med oss. Vi trenger flere mennesker som Georg som gjør verden til et bedre sted».

På Twitter var det flere som onsdag kveld utnevnte drosjesjåføren Georg til dagens mann. Georg selv var så overveldet at han ikke ønsket å si så mye om saken i går. Omfanget den hadde fått var så stort.

Artikkeltags