Line Opperud har styrt Nordic Pack i 10 år

Emballasjeselskapet Nordic Pack i Rygge tror på en vekst på 20 prosent i år. Gründer og eier Line Opperud har gitt fra seg jobben som daglig leder til Svein-Erik Begby som har oppgaven med å selge selskapet inn i markedet.

Emballasjeselskapet Nordic Pack i Rygge tror på en vekst på 20 prosent i år. Gründer og eier Line Opperud har gitt fra seg jobben som daglig leder til Svein-Erik Begby som har oppgaven med å selge selskapet inn i markedet. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

I over 10 år har Line Opperud hatt full styring i emballasjebedriften Nordic Pack. Den kontrollen gir hun ikke fra seg selv om hun må innrømme at hun ikke kan gjøre alt i firmaet.

DEL

For sikkerhets skyld har hun derfor erstattet seg selv med en ny og mannlig daglig leder.
Svein-Erik Begby er mannen som skal løfte Nordic Pack enda et par hakk opp. Det burde han ha gode forutsetninger for. Begby har erfaring fra bedrifter som Infotjenester, Fortum og Peterson, og har også en fartstid som styremedlem i Nordic Pack og kjenner dermed bedriften svært godt.

Del på Facebook

Salg i fokus

Nå er det Begbys selgeregenskaper som Line Opperud primært skal gjøre seg nytte av.
– Vi har ikke hatt et godt nok fokus på salg, og derfor har vi heller ikke fått utnyttet vårt markedspotensial godt nok, sier Line Opperud.

Tok føringen

Som kvinnelig bedriftseier og styreleder har hun jevnt og trutt levert gode resultater av et årvisst salg på pluss/minus 20 millioner kroner.
Det danskeide Duma som i sin tid eide selskapet, ville avvikle virksomheten i 2000. Det ville ikke Opperud som da hadde jobbet som kontormedarbeider i selskapet i ett år, skulle skje. Dermed kjøpte hun likeså godt alt sammen, kvittet seg med alle tidligere ansatte, og startet den tøffe marsjen for å bygge opp bedriften.
– Det handler om å tørre å satse, og om å ofre seg. Man får ingenting gratis her i livet, og man må jobbe hardt for å lykkes, sier Line Opperud i dag.

SMB-markedet

Nordic Pack som holder til i moderne lokaler på Dilling, er grossist på glass og plastemballasje for en rekke små og mellomstore bedrifter i Norge, og dels også i Sverige og Danmark. Varene hentes inn som oftest fra produsenter i Tyskland og Sverige, og det dreier seg om alt fra ølflasker, syltetøyglass, olje og eddikflasker til plastkanner og pilleesker.

Selskapet har selv tatt patent på en pilleboks kalt Plano, som er blitt svært så populær å bruke som pilleforsendelse i postordrebransjen. I fjor økte salget av den lille boksen med 100 prosent. Det var et lyspunkt i et år som heller ble i tøffeste laget for Nordic Pack. Riktignok holdt selskapet seg over streken med en positiv inntjening, men selskapet fikk merke at norsk næringsliv også i 2010 hadde sitt å slite med.

Ny vekst

– For 2011 ser vi nye store muligheter, og vi ønsker å være offensive i et marked vi vet kommer sterkt tilbake, sier Svein-Erik Begby som tror på en omsetningsvekst på 15–20 prosent i år.
Etter en salgsøkning på 14 prosent i januar, er det neppe grunn til å nedjustere det anslaget. Det betyr sikre jobber for de 10 ansatte på bedriften.
– Vi har tro på de produktene vi arbeider med, og ønsker at Nordic Pack skal framstå med et helhetlig emballasjekonsept, sier Svein-Erik Begby.

Artikkeltags