Mads (24) kjører egenbygd bil i studentkonkurranse

Å bygge racerbil er ingen enmannsjobb. Om lag 30 studenter har vært involvert i prosjektet. Av disse er fire valgt ut til å kjøre bilen under konkurranse, og både Mads og Kristoffer (henholdsvis nummerr tre og fire fra høyre) er sjåfører. foto revolve ntnu

Å bygge racerbil er ingen enmannsjobb. Om lag 30 studenter har vært involvert i prosjektet. Av disse er fire valgt ut til å kjøre bilen under konkurranse, og både Mads og Kristoffer (henholdsvis nummerr tre og fire fra høyre) er sjåfører. foto revolve ntnu Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Etter 10 år med aktiv konkurransekjøring flyttet Mads Aasvik (24) fra Våler til Trondheim for å studere. Nå sitter han snart bak rattet i selvbygd bil, på Silverstone – Englands berømte Formel-1bane.

DEL

I studentorganisasjonen Revolve NTNU, møtte han en kjenning fra Våler som også var blitt trukket mot samme fritidsprosjekt: å konstruere og bygge en enseters racerbil.



– Ja, vi har tydeligvis mange felles interesser, sier sambygding Kristoffer Kjærnes (24). Snart reiser de sammen til England, for å delta i den internasjonale konkurransen Formula Student. Til formel-1banen Silverstone kommer lag fra hele verden for å konkurrere med sine respektive biler. Gjengen fra NTNU har lagt ned rundt 35 000 arbeidstimer på bilbyggerprosjektet. Mads og Kristoffer er to viktige spillere på laget med ansvar for hver sin del av bilen. Kristoffer har konstruert et avansert ratt, mens Mads har utviklet bilens variable innsug, med all hardware og software som hører til.
Den nybygde formelbilen heter KA Borealis R. Den har en matchvekt på under 250 kg og en Suzuki GSX-R 600s motor som sørger for at bilen gjør 0 – 100 på under fire sekunder.

– Den er veldig hissig på akselerasjonen, fastslår Mads.

Vil til mål

Lagets mål er å komme til Silverstone og fullføre. Det er mange lag som faller igjennom og ikke greier å fullføre konkurransens åtte øvelser. For når vekta skal ned og ytelsen opp, går det på marginene løs. Mads er vant til stress og press i en racingsituasjon. Han forsøker å overføre noen av sine erfaringer til de andre sjåførene i teamet.

– Det gjelder å holde seg i sin egen komfortsone, og ikke bli fristet til å kjøre over evne. Selv om vi har lagt ned enormt mye arbeid i dette, skal vi forsøke å huske at vi først og fremst gjør det fordi det er moro.

Fram mot avreisedatoen er det mye hardt arbeid som venter guttene fra Våler og deres lagkamerater. Da vi besøkte dem i verkstedet tre uker før avreise, lå bilen i sine enkelte deler, etter en av utallige demonteringer. Men nå skal alt på plass – for alvor. Silverstone venter.

Artikkeltags