Mener at Statens veivesen driver molboarbeid

 Høyres Tage Pettersen synes det er merkelig at Våler ikke har bygget en meter ny vei ved åpningen av Våler Næringspark, mens Moss må utvide Innfartsveien til firefelt ved full utbygging av næringsaksen Østre Moss.

Høyres Tage Pettersen synes det er merkelig at Våler ikke har bygget en meter ny vei ved åpningen av Våler Næringspark, mens Moss må utvide Innfartsveien til firefelt ved full utbygging av næringsaksen Østre Moss. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Nå kan det være duket for en skikkelig trafikk-krangel om næringsutbygging. Høyres Tage Pettersen reagerer kraftig på Moss må bygge ut til firefelts-vei, mens Våler slapp.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Men det er ikke først og fremst Våler kommune som Tage Pettersen retter skytset mot. Det er fremgangsmåten til Statens vegvesen som får Moss Høyres gruppeleder til å se rødt.

Moss kommune er nå i innspurten med planleggingen av næringsområdet fra Mosseporten og nordover mot grensen til Våler. Men full utbygging av dette store området som strekker seg fra Mosseporten til Nore og Vanem, har fått Statens vegvesen til å trykke bremsen i bunn.

Les også: Statens vegvesen leter etter en gode trafikkløsninger

Vegvesenet mener at en så omfattende utbygging krever ett nytt tunnelløp gjennom Mosseporten, utvidelse av brua over Mosseelva og utbygging av Innfartsveien til fire felt. Veien fra Mosseporten og nordover mot Våler må også utvides.
Men planleggingen av dette området har naturlig nok trukket i langdrag. I mellomtiden har Våler kommune åpnet et nytt næringsområde på ca. 300 mål ved – ikke så langt fra grensen til Moss.

– Jeg reagerer på at Moss blir møtt med så strenge krav fra Statens vegvesen. Våler har nå bygget ut et nytt næringsområde, men sluppet å bygge ut veien. Mange av disse bilene kommer fra E6 og bruker veien forbi vårt næringsområde. Derfor er dette urettferdig.

Les også: Fremtidsbyen Moss

Uenige

– Jeg synes det er molboarbeid av Statens vegvesen å komme med så knallharde krav ved denne utbyggingen. Mens en utbygging like over kommunegrensen skjer uten at veien må utvides, sier Pettersen.

Dette vil imidlertid ikke Våler-ordfører Kjerstin Wøyen Funderud være med på.

– Her må noen ha sovet i timen. Vi ble nemlig møtt med innvendinger mot denne utbyggingen fra Statens vegvesen. De fryktet en stor trafikkøkning ved full utbygging av Våler næringspark. Derfor ble det satt krav til virksomheten i parken, slik at det åpnes for bedrifter som ikke genererer så mye trafikk. Dette hadde vi flere forhandlingsmøter om, sier Wøyen Funderud.

– Hva med den videre utbyggingen av næringsområder i Våler?

– Den mener jeg at vi må se i sammenheng med hva som skjer på Mossesiden av kommunegrensen. Jeg tror det er viktig at vi prøver å jobbe sammen om å få til løsninger for veinettet.

Leder av Statens vegvesen i Østfold, Turid Stubø Johnsen, sier at det er trafikktellinger med prognoser om fremtidig vekst som er grunnlaget for kravene fra etaten.

Les også: Statens vegvesen ønsker innspill fra lokalbefolkningen

Artikkeltags