Gå til sidens hovedinnhold

Moss Venstre vil ha kollektivfelt over bybroen

Artikkelen er over 11 år gammel

På mandag er det møte i Miljø- og samferdselsutvalget (MISA) i Moss. Der skal Moss Venstre, ved leder Joakim Sveli og Sindre Westerlund Mork, fremme et forslag som letter bussens vei gjennom byen og over til Jeløy. Lettere for bussen, mer kø for blistene.

Forslaget går ut på at man innfører kollektivfelt for bussene nedover Helgerødgaten og etter Kanalbroen over bybroen. I enden av broen er det tenkt et stoppested for bussen på hver side, med trapp og gangvei ned i Storgaten, og dermed enkel ankomst til jernbanen. Muligheten for å svinge inn i Dronningensgate er tatt bort i forslaget, inn i sentrum kommer man da via rundkjøringen i Kransen eller over jernbanen og opp Storgaten.

Del av Metrobuss

-Vi kommer med forslaget nå og håper det blir vurdert sammen med Metrobuss-prosjektet, sier Sindre Westerlund Mork i Moss Venstre.

Slik Moss Avis skrev om i juni er det er allerede vedtatt 2 millioner i ekstraordinære midler til Metrobuss-prosjektet, en plan for å bedre busstilbudet i byen og på den måten oppnå både miljøgevinst og mindre kø.

- Metrobussen skal fungere sånn at folk tar bussen istedenfor bilen, det er målsettingen, fortsetter Mork. – Vi er spente på hvordan dette forslaget blir mottatt i MISA.

Rammer bilistene

Dette gjelder jo et område hvor det allerede er mye kø og trafikale problemer, særlig i forbindelse med fergen. Vil det ikke skape problemer for bilistene at det ene feltet på Bybroen blir forbeholdt bussene?

- Jo det vil bli noe mer kø for bilistene i rushtiden når fergene kommer. Da blir det litt mer problematisk å kjøre bil og det er faktisk litt av poenget. Erfaring fra andre byer viser at hvis man bygger ut et godt kollektivtilbud og samtidig gjør det vanskelig å kjøre bil, så velger vi kollektivt, fotreller Sindre Westerlund Mork til Moss Avis.
 – Når kapasiteten er lav, sånn som det er i dette området, da må man prioritere og målsettingen er å få folk til å kjøre mer buss og mindre bil.
- Vi har ingen illusjon om at dette forslaget løser alt, men de som virkelig må kjøre bil tjener også på dette, for de får bedre plass på veien.

Hva blir bedre for de som velger buss med deres forslag?

- Bussen kommer raskere frem, det vil bli kjappere å ta buss enn å kjøre. Og så slipper man å sitte på bussen og lure på om man rekker toget, mens man stamper seg frem i kø forbi Kransen. Når bussen kommer lettere over Bybroen vil det også kunne frigjøre kapasitet slik at rutetilbudet kan bedres.

På spørsmål om hva det anslagsvis vil koste å gjennomføre forslaget til Venstre har ikke Mork noe eksakt svar. Men sier det ikke trenger være så dyrt, for veiene er jo der allerede og kan omreguleres. Mork mener også at Venstres eget forslag vil gi liten investering i forhold til gevinsten som vil være bedre fremkommelighet.

Les også: Mener Kanalbroen må kunne åpnes.

Eller om andre forslag til løsninger i området.


 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.