Nå kommer det ny ferje

De fire ferjene som trafikkerer Horten – Moss må dele på kun ett ferjeleie i Horten de kommende dagene.

De fire ferjene som trafikkerer Horten – Moss må dele på kun ett ferjeleie i Horten de kommende dagene. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Bastø Fosen har inngått avtale med Torghatten Nord om kjøp av MF Tranøy for snarlig levering. Ferja skal tåle vær og vind, og som ordfører Tage Pettersen sier: - Det er gode nyheter.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Dagens tilbud med fem ferjer i sambandet Moss-Horten skal videreføres på et mer varig grunnlag.

- Statens vegvesen og Bastø Fosen AS har nå forhandlet fram en avtale om en slik ordning ut gjeldende konsesjonsperiode, det vil si fram til 2015. Dette vil bety bedre framkommelighet for folk og næringsliv, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Gode nyheter

- Så lenge vi har et fergesamband, er dette gode nyheter, sier ordfører Pettersen.

- Den nye fergen skal visstnok tåle vær og vind. Vi ser jo hvordan det har vært med Stavanger, med stadige driftsavbrudd. Trafikken har hopet seg opp.

Satt inn etter brann

Etter brannen i Oslofjordtunnelen og stenging sommeren 2011 har riksvegferjesambandet Moss – Horten blitt trafikkert med en ekstra ferje, og dermed i alt fem ferjer.
Oslofjordtunnelen ble åpnet for all trafikk i juli i år. På grunn av usikkerhet omkring hvilke virkninger gjenåpningen ville få for trafikken på kort sikt, ble Statens vegvesen og Bastø Fosen AS enig om at det ville være best å forlenge ordningen med fem ferjer ut september i år.

Vekst

- Sambandet har sterk trafikkvekst. Fram til om med juli år viser tallene en vekst på 8,6 prosent, for alle typer kjøretøy sett under ett. Trafikktallene for juli og august viser fortsatt vekst, også etter gjenåpningen av Oslofjordtunnelen. Det er derfor nødvendig med et mer varig tilbud med fem ferjer, sier samferdselsministeren.

Øker prisen

Avtalen mellom Statens vegvesen og Bastø Fosen AS omfatter også en generell takstøkning på seks prosent i riksvegferjesambandet Moss-Horten. Takstøkningen gjelder fra 1. oktober i år, det vil si samme dag som overgang fra sommer- til vintertakster.

Fra Torghatten

MF Tranøy er bygget i 1990 og har en kapasitet på 115 PBE og 399 passasjerer. Den er bygget som lukket ferge med to bildekk og er således godt egnet for trafikk på strekningen Horten- Moss under varierende værforhold.

MF Tranøy vil bli satt i trafikk i sambandet så snart den er overlevert og vil få navnet Bastø V.

Artikkeltags