Nådde ikke opp til knappen - fikk parkeringsgebyr

Forfatter Jan-Erik Fjell tok opp kampen mot EuroPark - og vant. - Burde være unødvendig, sier han. (Bildet er et illustrasjonsfoto, og er tatt ved en annen type automat enn den hvor Fjell ikke nådde opp.)

Forfatter Jan-Erik Fjell tok opp kampen mot EuroPark - og vant. - Burde være unødvendig, sier han. (Bildet er et illustrasjonsfoto, og er tatt ved en annen type automat enn den hvor Fjell ikke nådde opp.) Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

– Jeg har aldri opplevd maken til frekkhet, og jeg ser det nesten som et overgrep, tordner Jan-Erik Fjell mot parkeringsselskapet EuroPark.

DEL

Årsaken til det verbale utbruddet kommer etter at den prisbelønte forfatteren ble ilagt et gebyr på 720 kroner etter å ha parkert i i parkeringshuset til Amfi Moss - hvor det ved innkjøringen står at det er gratis parkering i inntil tre timer.

– Brukte HC-merket plass

- Siden jeg er rullestolbruker, parkerte jeg på HC-merket plass, og la selvsagt mitt parkeringskort godt synlig på dashbordet. Da jeg kom tilbake til bilen etter snaue to timer lå det et parkeringsgebyr fra EuroPark på frontruta. Årsak: Jeg hadde ikke synlig billett. Problemet er at jeg ikke nådde opp til billettknappen fra rullestolen, sier  Fjell, som legger til:

- I slike tilfeller burde det i aller høyeste grad holde med blått parkeringskort. Når knappene på automatene deres er så høye som de er, må det være lov for parkeringsvaktene å tenke selv. Om det er en bil med blått parkeringskort som ikke har billett i et parkeringshus hvor det er gratis å stå, er det sannsynligvis en årsak til det, sier han syrlig.

Ble virkelig sint

Jan-Erik Fjell regnet med at det ville bli en enkel sak å få forklart for EuroPark at han ikke var i stand til å få trykket på billettknappen. Men der tok han feil.

- Jeg sendte et brev til EuroPark hvor jeg forklarte hvordan dette hang sammen, men det godttok de ikke. De måtte ha legeattest på at jeg ikke nådde opp til knappen på automaten. Det holdt ikke med bilde og dokumentasjon av meg i rullestolen. Dermed måtte jeg til fastlegen for å få skrevet ut en legeattest, og det var først da de fikk dén at de endelig gjorde retrett og slettet gebyret, sier Fjell, som nå håper at EuroPark tar lærdom av hendelsen i Moss.

- Enten må de jo lage parkeringsautomater som også rullestolbrukere kan nå opp til. Eller så må de la de som har HC-kort i bilen få parkere gratis på HC-plasser. Det kan ikke være slik at man skal måtte kjempe mot EuroPark hver gang man skal ut å handle. Det må vel selv EuroPark være enig i, sier han.

EuroPark er blodsugere, men denne gangen ble de knust som lus

Har gjort alt riktig

EuoroParks informasjonsdirektør, Pål Gleditsch, har ingen forståelse for Jan-Erik Fjells frustrasjon.

- Vi kan ikke ta hensyn til at han ikke når opp til knappene. Det er standardmål på våre parkeringsautomater, og prosedyren er helt klar når det ikke ligger gyldig billett klart synlig i bilen. Da skal det skrives gebyr. Vår parkeringsvakt har fulgt sin instruks, sier Gleditsch.

- Men hva når en person ikke når opp til knappene?

- Det kan ikke vi ta hensyn til. Da må dette ordnes opp i etterkant - akkurat som i denne saken. Da vedkommende dokumenterte saken for oss via en legeattest ble gebyret slettet umiddelbart, sier informasjonsdirektøren.

- Er det en idé å anskaffe automater som også rullestolbrukere når opp til?

- Det finnes ikke på markedet. Men de aller fleste når opp til våre automater bare de stiller stolen slik at de får høyre arm mot automaten. Det har vi målt og dokumentert, fremholder Gleditsch.

Håpløst

Jan-Erik Fjell er ikke særlig imponert over svaret fra parkeringsgiganten.

- Det føyer seg vel inn i rekken av tilfeller hvor de har behandlet sine kunder med arroganse og hovmod.

- Hadde du mye ubehag i forbindelse med denne konflikten?

- Nei, egentlig ikke. Det kostet meg ikke en eneste krone - eller kalori, for den sakens skyld. Om man parkerer ulovlig skal man selvsagt betale gebyret. Men jeg sto ikke ulovlig. Knappen var plassert høyt. Langt høyere enn på andre automater. Derfor ble jeg provosert av arrogansen jeg ble møtt med da jeg la frem problemet - de trodde ikke engang på meg. EuroPark er blodsugere, men denne gangen ble de knust som lus, sier Fjell.

Artikkeltags