Økt tungtrafikk gjennom Moss sentrum

 De økte trafikktallene til Bastøfergene var en dårlig nyttårshilsen til Moss, sier MISAleder Erik Roth Nilsen (Ap).

De økte trafikktallene til Bastøfergene var en dårlig nyttårshilsen til Moss, sier MISAleder Erik Roth Nilsen (Ap). Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Politikerne i Moss er bekymret over at ferjetrafikken økte i fjor og vil ha fortgang i tiltak for å bedre forholdene.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Drøyt 1,5 millioner kjøretøy brukte ferje over fjorden i fjor. Én av ti kjøretøy var lastebil med henger.

- Jeg liker de økte trafikktallene dårlig, sier Erik Roth Nilsen (Ap), leder av Miljø- og samferdselsutvalget (MISA).

I MISA-møtet i februar vil han ha en diskusjon om Moss nå bør innføre forbud mot spesielt forurensende tungtrafikk.

Daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen gleder seg derimot over at ferjesambandet for første gang i sin hundreårige historie har fraktet mer enn tre millioner personer mellom Moss og Horten. Totalt tok 3.077.722 personer ferjeturen i fjor. Det var en økning på 3,1 prosent fra 2009.

Les også: Bastø Fosen har kjøpt M/F «Boknafjord»

Selv om transporten av lastebiler gikk så vidt opp i 2010 er nedgangen fra toppåret 2007 merkbar. Det ble i fjor fraktet nesten 18.000 færre store lastebiler med Bastø Fosen enn i 2007. En nedgang på 8,7 prosent.

Det aller meste av trafikkøkningen kom siste halvår av 2010. Bare i oktober ble det fraktet 12.936 passasjerer. Det var 11,9 prosent flere enn i oktober 2009.
 I april gikk passasjertrafikken merkbart tilbake sammenlignet med året før, men det tok seg altså kraftig opp utover høsten.

Les også: Vil unngå kø og kaos

 - Disse tallene viser at trafikkveksten ikke ble så stor som enkelte fryktet da vi fikk en fjerde ferje. Men veksten i antall tunge lastebiler bekymrer meg, sier Tage Pettersen (H).

Les også: Moss Avis vil høre folkets røst

Signal

Han mener at Moss kommune må bruke disse tallene overfor de sentrale myndighetene:

- Tallene er et tydelig signal om at vi nå må få en løsning på de problemene ferjetrafikken påfører byen vår. Den optimale løsningen vil være en ferjefri forbindelse mellom Vestfold og Østfold, det vil si tunnel eller bro. Men det ligger langt inn i framtiden. I mellomtiden må vi få til en veiløsning med tunnel, slik at ferjetrafikken blir ledet ut mot E6, sier Pettersen.

Les også: Politikerne positive til bomring i Moss

Erlend Wiborg (Frp) sier at Moss nå trenger handlekraftige politikere:

- I 20 år har politikere diskutert problemene med ferjetrafikken i Moss, men ingenting har skjedd. Frp er det eneste partiet på Stortinget som har foreslått å sette av penger til å løse trafikkproblemene i Moss.

Artikkeltags