Populær merkevareby ble "Årets bedrift"

Ordfører Jon Ødbehr stilte opp da Norwegian Outlet åpnet i juni 2010.

Ordfører Jon Ødbehr stilte opp da Norwegian Outlet åpnet i juni 2010. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Norwegian Outlet har satt Vestby på kartet og sørget for mange arbeidsplasser. Derfor blir merkevarebyen kåret til «Årets bedrift» i Vestby.

DEL

Merkevarebyen på drøye 12.000 kvadratmeter og 40 butikker åpnet i juni 2010.
Bak etableringen står investoren og skøyteesset Ådne Søndrål, Trond Vegard Brattlie og Endre Glastad. Klokken 15 i dag ble konseptet hedret av Vestby bedriftsforum.

Litt om tall

De uttalte målene i forbindelse med åpningen var at landsbyen skulle trekke 1,5 millioner handlende og ha en omsetning på 400 millioner kroner.

Etter dette har aktørene vært lite glad i å snakke om tall, men som daglig leder Einar Sørland sier:

- Jeg kan ikke kommentere tallene du refererer til konkret, men kan si at vi har mer enn doblet besøkstallet. Dessuten er det slik at et vanlig kjøpesenter omsetter for cirka 33.000 kroner per kvadratmeter. Vi ligger 60 prosent over det.
Og mer vil ikke Sørland si om tall.

Tusenvis ekstremshoppet

Shoppingfenomenet Black Friday har for alvor fått fotfeste i Norge og da dette ble prøvd ut i Vestby før jul, opplevde merkevarebyen ville tilstander.

Titusenvis av personer tok turen til Norwegian Outlet for å sikre seg gode tilbud. Dette førte til kaos på E6.

LES OGSÅ: Shopping skaper kø på E6

Konseptet Black Friday stammer fra USA og Canada. Den finner alltid sted dagen etter Thanksgiving, som i år falt på 28. november. Dagen bemerker seg ved at butikkene kutter prisene på enkeltvarer med svært høye prosenter. Opptil 90 prosents avslag er ikke uvanlig å se.

Ifølge Sørland så årets Black Friday ut til å bli den største i kjøpesenterets historie.
– Vi var nok oppe i godt over 30.000 besøkende, sa Sørland da dagen var omme.

LES OGSÅ: Amerikanske tilstander på Norwegian Outlet

Søkkrike stjerner på motehimmelen

I september 2013 åpnet også moteløvene fra Moods of Norway en etterlengtet butikk Vestby.

Med frontfigurene Peder Børresen (35) fra Son og Simen Stålnacke (37) fra Stryn i spissen, ble Moods of Norway-butikk nummer 19 behørig åpnet i merkevarebyen.

På plass var selvsagt også den velkjente rosa traktoren – selve symbolet på den eventyrlige suksessen som dette moteselskapet har hatt de 10 årene det har eksistert.
Det er nemlig slik at den eneste registrerte traktoren i Hollywood tilhører Moods of Norway.

Milliardbutikk

Siden 2003 har Moods of Norway solgt norske moteklær for en milliard kroner, og bare på de siste tre årene har de tre eierne Peder Børresen, Simen Stålnacke og Jan Egil Flo tatt et utbytte på 60 millioner kroner.

For daglig leder Einar Sørland i Vestby er Moods-butikken viktig:
- Vi gjorde en undersøkelse blant våre kunder om hvilke butikker de savnet mest, og av de 7000 som svarte, var Moods of Norway på topp tre listen, sa Sørland etter åpningen.

Ønsker å utvide

Investorene føler seg ikke ferdige med dagens landsby.

Til Moss Avis har Ådne Søndrål tidligere uttalt at de jobber med å utvide kapasiteten med 3000 kvadratmeter, kanskje delt på to utbyggingsetapper hver på 1500 kvadratmeter.

- Vi driver med eiendomsutvikling og skal ikke sitte som eiere i all evighet, men noe salg er ikke på trappene nå. Vi jobber som om vi skal eie dette en god stund til. Konseptet i Vestby begynner å sitte, sier Søndrål til Moss Avis, som ser for seg å mangedoble markedsverdien den dagen Ikea skulle etablere seg i Vestby.

LES OGSÅ: Ådne Søndrål ønsker IKEA velkommen til Vestby

- Et Ikea i Vestby vil vært helt fantastisk. Ikea er kanskje den største destinasjonsbyggeren i verden. De er dyktige på å «eie» kunden til lommeboka er tom.

Reiser langt

Og når totalmarkedet flatet ut i fjor, kunne Norwegian Outlet i mai 2013 vise til en besøks- og omsetningsvekst på over 20 prosent.

- Dette kan skyldes konseptets unike posisjon, samt at miksen av merkevarebutikker har blitt ytterligere forsterket, skrev selskapet i en pressemelding, og viser til at både GStar, Lexington og Kari Traa har flyttet inn i det siste, og at dette øker publikums lyst til å ta turen til senteret.

Kundene reiser i snitt over to timer for å besøke merkevarebyen, og Norwegian Outlet har ansatt en egen retailsjef, Marte Glenday Iversen fra Moss.

Artikkeltags