Gå til sidens hovedinnhold

Ryanair gjør endringer

Artikkelen er over 7 år gammel

Ryanair vil ikke lenger være selskapet folk elsker å hate.

På en pressekonferanse på Torp lufthavn Sandefjord i dag, opplyser Ryanair at det vil bli gjort store endringer i selskapet fremover.

Det har allerede blitt ansatt en ny markedsdirektør.

Etter å ha fått kritikk og innspill fra reisende gjør de nå flere grep for å komme dem i møte. De vil:

■ Forbedre reiseopplevelsen
■ Forbedre den digitale opplevelsen (nettsiden)
■ Sette ned noen av avgiftene, for eksempel for bagasje og nytt boardingkort (hvis man har glemt igjen boardingkortet hjemme)
■ Tillate to håndbagasje per passasjer i stedet for en
■ Fra 1. februar kan man forhåndsreservere seteplass for 5 Euro. De beste setene fra 10 Euro.
■ Tillate bruk av elektroniske enheter ombord (i flight mode)
■ Ha færre «announcements» som forstyrrer passasjerene i løpet av flighten (salg av skrapekodd etc.)
■ Fokusere mer på bedriftskunder.

Dette er noen av endringene Ryanair nå skal innføre.

Skal like oss

– Hvorfor gjør dere disse endringene?

– Vi har alltid vært selskapet som folk elsker å hate. Michael O'Leary har nå sagt at han vil at folk skal like oss, sier Elina Hakkarainen, Ryanairs salg- og markedssjef for Norden .

– Hva har folk klaget på?

– De fleste klagene har handlet om bagasjerestriksjonene, dårlig nettside og at man ikke har kunnet bestille bestemte seter på flyene, sier Hakkarainen til tb.no.

Ikke all kritikken er fortjent, mener hun.

– Noe av kritikken har vært rettferdig. Men vi får mye negativ medieomtale som ikke er basert på fakta, og som er overdrevet.

– Neste år er vi 30 år, vi har innsett at vi trenger å forandre oss. Nye folk har med seg nye ideer inn i selskapet, sier Hakkarainen.

En av reglene som kanskje har vært minst populær, er den restriktive bagasjepolitikken deres.

Nå skal man fortsatt kunne ha med seg en på 10 kilo, men i tillegg kan du ta med en annen, som for eksempel laptop, veske, pose fra taxfree eller noe annet.

Selskapet har ikke planer om å etablere seg på Gardermoen med det første.

– Jeg tror ikke vi skal begynne å fly til Gardermoen i nær fremtid, selv om vi nå flyr til noen hovedflyplasser lenger sør i Europa.

– Hva med langdistanseflyvninger?

– Vi har ingen planer om langdistanseflygninger i umiddelbar fremtid, sier Hakkarainen.